Skip to main content

این نگرش ترک هراس و نفرت از

این نگرش ترک هراس و نفرت از
Anonymous

ادامه:
این نگرش ترک هراس و نفرت از ترک در خصوص حمله ی تروریستی فرودگاه استانبول منحصر به تلویزیون دولتی ایران نماند و رسانه های اصلاح طلب نیز به همنوایی با رسانه های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران پرداختند. روزنامه ی آفتاب یزد که از روزنامه های نزدیک به آقای روحانی و جریان اصلاح طلب محسوب می شود کاریکاتوری از رئیس جمهور ترکیه منتشر نمود و با تیتر “پایان دوستی های پنهان” به ادعای رابطه ی کشور ترکیه با داعش دامن زد. مقایسه ی تیتر روزنامه ی آفتاب یزد با تیتر روزنامه ی جوان که از روزنامه های اقماری سپاه محسوب می شود نشانگر عدم وجود تفاوت در نگرش به ترکیه میان قشر اصلاح طلب و اصولگرا می باشد.

روزنامه ی جوان در تیتر روز پنج شنبه ی خود بیان داشته است که اردوغان از پوتین عذرخواهی کرده است، حال آنکه نامه ی رئیس جمهور ترکیه نامه ی عذرخواهی نبوده و اردوغان تنها به خانواده ی خلبانهای کشته شده ی روسی تسلیت گفته است.
در این میان تندترین تیتر مربوط به خبرگزاری مهر می باشد. خبرگزاری مهر در خبر منتشره در خصوص حمله ی تروریستی فرودگاه آتاتورک استانبول در راستای نیات سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران به عادی شدن رابطه ی اسرائیل و ترکیه اشاره کرده است. خبرگزاری مهر در حالی دایه ی مهربانتر از مادر برای مردم ترکیه می گردد که گروه حماس پس از انتشار خبر عادی شدن روابط اسرائیل و ترکیه طی نامه ای به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مراتب قدردانی و تشکر خود از ترکیه در به سرانجام رسیدن سبک شدن محاصره ی غزه را بیان داشته بود. ایران در حالی به مسئله ی فلسطین دامن می زند که گروههای مختلف فلسطین همواره از ترکیه جهت حمایت از مردم فلسطین تشکر نموده اند.
ابراز تنفر از ترکان در پی حادثه ی تروریستی استانبول مختص بدین رسانه ها نماند و اشخاص حقیقی در شبکه های اجتماعی به ابراز خوشحالی از انفجار استانبول پرداختند. بسیاری از کاربران فارس در بخش نظرات خبر مربوط به این حادثه ی تروریستی در صفحه ی فیس بوکی سایت بی بی سی فارسی و بخش نظرات دیگر سایت های خبری همچون رادیوفردا به ابراز شادمانی از این حادثه پرداختند. چنانکه فریبرز رئیس دانا از اساتید با گرایش چپ و استاد دانشگاه امام صادق ایران شادمانی خود را به صورت علنی ابراز نمود.
مطالعه ی واکنش رسانه های فارسی زبان به حادثه ی تروریستی فرودگاه استانبول نشان از نفرت عمیق ایرانیان از ترکان دارد به گونه ای که در فرهنگ سیاسی آنان نهادینه گشته و به انحاء گوناگون خود را نشان می دهد. این در حالی است که جمعیت قابل توجهی از شهروندان ایران ترک بوده و دارای تشابهات زبانی و فرهنگی با کشور ترکیه هستند و از نزدیک پی گیر سرنوشت سیاسی ترکیه می باشند و تحولات ترکیه در عرصه ی بین الملل روان جمعی این گروه اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد. ابراز دشمنی آشکار با ترکان سرانجامی جز عمیقتر شدن جدایی روحی میان ترکهای ایران و ملیت فارس ندارد.
منبع:اراز نیویوز