Skip to main content

حسین کلاهی عزیز،

حسین کلاهی عزیز،
آ. ائلیار

حسین کلاهی عزیز،
متد و نگاه درست ، در برخورد به یک حادثه و رویداد اجتماعی، نگاه شی واره یا « شئ» دیدن چیزها ست. که اصطلاحاً روش و نگاه « واقعی» یا
واقعگرایانه، گفته اند. شئ دیدگی هم میشود. ولی واژه ی واقعی در زبان فارسی، در اینگونه موارد خوب رسا نیست. و منظور را بهتر نمیرساند. و درک مورد را مشکل میکند.
نگاه شئ واره، در رابطه با یک حادثه ، به دین معناست که ، چه ما خواسته بودیم و چه نخواسته بودیم ( عمدی و غیر عمدی)، چه حادثه شوخی بوده یا جدی، چه بازی بوده یا دشمنی، چه ساختگی و مصنوعی بود، یا طبیعی، بهر حال ، حادثه ای در خارج از ذهن ما اتفاق افتاده و تأثیراتی را سبب شده و یا خواهد شد.

این برخورد را دید و متد واقعی یا واقعگرایانه و به اصطلاح من روش « شئ واره»، گفته اند. توجه کنید : دو نفر بهم میگویند کمی شوخی کنیم تا خوش بگذرد» و در این میان نفرسومی کشته میشود. یا اینکه دو نفر دشمن ، دعوا میکنند و چند نفر کشته میشوند.

در هر دو حالت از نظرنگاه و روش « شئ واره » یا واقعی و واقعگرایانه ، فرق نمی کند که حادثه عمدی بوده یا غیرعمدی، ساختگی بوده یا طبیعی، مهم و قابل تکیه و محاسبه و واقعیت انکار ناپذیر این است که « حادثه ای در خارج از ذهن ما اتفاق افتاده و تأثیراتی را به دنبال دارد. «عملکرد عناصر حادثه و عواقب آن رویداد » ضرورت دارد محاسبه شود.
بعد از این توضیح برگردیم به کودتا یا شورش یا نمایش در تئاتر ترکیه. عناصر این حادثه نظامیان، اردوغان، و اجتماع ست.
اردوغان اسلامیست است و میخواهد همه چیز را قدم به قدم طبق شابلون و طرح ذهن خود بسازد. ارتش ترکیه تاریخا عنصر سکولاری ست. و جنگ اردوغان با سکولاریسم است. حال او عنصر سکولار ارتش را بازی داده یا نداده در اصل مسئله مهم نیست. اردوغان با سکولاریسم میجنگد. و دموکراتیسم. اسلام متعدل اردوغان تنها گام نخست فاشیسم مذهبی ست. که ما دهه هاست در جامعه ی ایران با تارو پود خود تجربه میکنیم .
ما ضمن احترام عمیق به باور قلبی و دینی شهروندان ترکیه ، برای جدایی دین از سیاست، استقرار سکولاریسم و دموکراتیسم، و برابری حقوق و آزادی ، جهت بهزیستی ، درکنار مردم همسایه ی خود هستیم.