Skip to main content

جناب زنوزی سلام؛

جناب زنوزی سلام؛
بهنام چنگائی

جناب زنوزی سلام؛
شما پرسش هائی دارید که تلاش می کنم کوتاه به آنها پاسخ دهم!
پرسیده اید:
1 ـ کشوری دموکراتتر از ترکیه در منطقه سراغ دارید؟

اگر بخواهم پاسخ کوتاه بدهم، آنگاه می گویم که در میان کشورهای مسلمان و تمامیتگرا و بشدت غیرستیز، اصولا در این حکومت ها ساختار دمکرات و پلورال وجود خارجی ندارد و در ترکیه، با وجود داشتن قانون اساسی سکولار، و تعدی اردوغان و آک پارتی بر پایه های آن، این ارزش های مطرح و مهم دچار بحران ساختار سیاسی "سکولار ستیز" شده و چشم انداز آزادی های فردی، اجتماعی، مذهبی، ملی ِملیت ها، آزاد عقیده و وجدان و...در خطر جدی ست و بنا بر این: ترکیه نیز شامل این مجموعه ی یکسویه گرائی مذهبی ـ ناسیونالیستی می باشد.

2ـ تولید نا خالص ترکیه چی بوده چی شده؟

مصطفی الی تاش وزیر اقتصاد ترکیه در ارزیابی اقتصاد در سال 2015 میلادی گفته است: به رغم همه ناملایمات در این سال ترکیه توانست به هدف 143 میلیارد دلاری صادرات برسد. البته این رقم 11 میلیارد دلار کمتر از رقم پیش بینی شده می باشد. او اذعان کرده است که مشکلات اقتصادی سال 2016 به مراتب بیش از سال 2015 خواهد بود.

3ـ ارزش پول ترکیه

پس از این‌که نخست وزیر ترکیه از وقوع کودتا در این کشور خبر داد لیره ترکیه و سایر ارزهای بازار نوظهور دچار ریزش شدند در حالی که دارایی‌های مطمئن مانند طلا و ین به سطح بالاتری صعود کردند.

لیر ترکیه بزرگ‌ترین میزان کاهش را در هشت سال گذشته متحمل شد. دلار آمریکا ۴.۸ درصد در برابر لیر ترکیه افزایش یافت و ۳.۰۱۴۹ لیر معامله شد.

4ـ میزان صادرات

افزایش تاریخی صادرات ترکیه به ۱۵۷ میلیارد دلار رسید. اما!

ترکیه در 9 ماه نخست سال 2015 میلادی، علاوه بر درآمد حاصل از تولید ناخالص داخلی، با استقراض از خارج خرج خود را تامین کرده است. یعنی در قبال هر 100 لیر درآمد، 105.5 لیرترک هزینه کرده است.
در 9 ماه سال در حالی که میانگین رشد اقتصادی ترکیه 3.4 درصد شد، هزینه خانوارها 4.5 درصد رشد کرد. قابل توجه است که هزینه های خانوارها 66.5 درصد کل هزینه ها را تشکیل می دهد. دولت 10.6 درصد هزینه ها را انجام می دهد که در این دوره هزینه های خود را 5.9 درصد افزایش داد.

5ـ مقایسه رشد اقتصادی ترکیه با همسایگان ( از یونان سیپراس خان شروع کن ادامه بده تا مصر سیسی و لیبی)

ترکیه که به ویژه بعد از بحران اقتصادی جهان برخاسته از آمریکا در سال 2008 میلادی با استفاده از سرازیر شدن دلار و یورو به بازارهای جهانی، توانسته بود چرخهای اقتصادی خود را به حرکت در آورد، اکنون با تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای جمع آوری بخشی از سرمایه های روان شده به بازارهای در حال رشد، در چگونگی مدیریت سررسید سنگین بدهی های داخلی و خارجی با دشواری های جدی می تواند روبه رو شود.

6ـ رشد توریسم

با پیدائی فضای پلیسی ـ امنیتی و ترورهای متعدد و بمب گذاری های پیاپی و رشد چشمگیر ناآرامی های اجتماعی و بی ثباتی سیاسی موجود، اگر درآمد توریسم بکلی تباه نشود لااقل چندان نشانه ای موفقیت رو به رشد از آن باقی نخواهدماند

7ـ قطار سریع‌السیر

توریسم 26 میلیونی سالانه بدون قطارهای مدرن و پرشتاب میسر نبوده و نیست.

8ـ راها ی شوسه و بزرگ راها

اقتصاد تجاری بی گمان ابزار ترابری سبک و سنگین خود را می خواهد؛ بدون احداث جنان راه ها و بزرگ راه ها تحول اقتصادی متصور نیست

9ـ رشد شرکتهای هوایی

شرکت های مسافرتی هوائی، یعنی توریسم و در صورت بقای چالش های مرگبار کنونی و ژرف بحران سیاسی، آنگاه شرکت های هوائی هم از گردونه ی رشد تهی خواهند شد.

جناب زنوزی! در پایان این فاکت های کوتاه، من ترجیح می دهم فضا و قوانین کشور ترکیه را با ایران بلازده ی شیعی مقایسه کنم و بسادگی بگویم که ساختار سکولار ترکیه ( با وجود مخالفت با حق تعین سرنوشت ملت ها که شایسته است راهکار آنرا بیابد) در همین قد و قواره ی اردوغان زده ی کنونی آن از ایران ولائی و ساختار ستمگری مذهبی بسیار بهتر است؛ البته با این شرط پایه که: اگر اردوغان بیش از این قاتل ارزش های شگرف و چشمگیر دستآوردهای باقی مانده از مبارزه های دمکراتیک، حقوق مدنی و مترقی پیشینیان آن کشور نشود.

البته همچنان به آشکارا دیده می شود تضادهای فراوان طبقاتی و سازش ناپذیری در این کشور وجود دارد که جای گفتمان آنها در اینجا نیست.

با سپاس از پانویس خوبتان تندرست باشید