Skip to main content

حمید - تهران

حمید - تهران
Anonymous

حمید - تهران
من نمی دانم این آقایانی که وحشت از زبان ترکی دارند ، می خواهند با این تئوریهای آبکی چه بگویند ؟
اصلا قبل از آمدن ترکها به آذربایجان زبان مردم آذربایجان غیر ترکی بوده ، بعد از آمدن ترکها که در آذربایجان اکثریت شدند غیر ترکهای ساکن آذربایجان را در اقلیت قرار داده و حتی بسیاری از آنها را داخل خود مستحیل کردند ، حالا هم زبان اکثریت مطلق مردم آذربایجان تاریخی ازماکو و مغان گرفته تا اراک و ساوه و همدان ترکی است .
حالا این جمعیت ۳۰ میلیونی نباید حق و حقوق زبانی و فرهنگی داشته باشند و حق ندارند مثل فارسها از ابتدایی تا دانشگاه به زبان خود تحصیل کنند !؟ چرا نداشته باشند ؟
زبان قدیم آذربایجان هرچه بوده، بوده است ، اما زبان فعلی آن ترکی است و [مردم آذربایجان ] به اندازه فارسها هم حق و حقوق زبانی و فرهنگی دارند و با این صغرا و کبرا کردنها نمی توان این حق مسلم را از آنها دریغ کرد .

آن زمانها، که ادعا می کنید زبان مردم آذربایجان ترکی نبوده، زبان مردم فارس زبان کنونی هم، فارسی نبوده و پهلوی بوده و این زبان دری ( فارسی ) از افغانستان به ایران آمده و جای زبان پهلوی نشسته است .
چرا فارسهای امروزی زبان فارسی کنونی ( یا همان دری را ) رها نمی کنند تا به یاد گیری و تحصیل به زبان اصیل پهلوی خود بپردازند ؟ و چرا فارسها از تغییر زبان پهلوی به دری چیزی نمی نویسند ؟
از این گذشته پس این ترکهایی که به نوشته کسروی با حکومتهای سلجوقی ، خوارزمشاهی و ... به انبوه به آذربایجان آمدند کجا رفتند ؟ آب شدند رفتند زیر زمین و فقط آذریهای ترک شده اش باقی ماندند ؟! چرا زبان به اصطلاح آذری (به قول شما وکسروی) در آذربایجان از بین رفت ولی ترکی ماند ؟
دلیل علمی این مسئله این است که ترکها در اکثریت شدند یا بودند ولی به اصطلاح آذریها در اقلیت ؛ و طبیعی هم هست که اقلیت در داخل اکثریت هضم شود .
پس کدام دلیل و منطق می تواند ادعا کند که ترکهای کنونی آن ترکهای اکثریت نیستند ولی آن به اصطلاح آذریهای اقلیت هستند که داخل ترکها هضم شده اند ؟
از این گذشته خود کسروی قبل از ارائه تئوری " زبان آذری " اذعان به اکثریت بودن ترکان و زبان ترکی درآذربایجان می کند .