Skip to main content

دینا رورا باکر نماینده ارشد

دینا رورا باکر نماینده ارشد
دكتر عبدالستار دوشوكي

دینا رورا باکر نماینده ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جان لنسینگ، مدیر اجرایی ارشد صدای آمریکا خواستار ایجاد سرویس خبری و پخش برنامه به زبان قومی برای بلوچ‌های ساکن ایران، پاکستان و افغانستان شده است.

آقای رورا باکر در این نامه نوشته که سنت سکولار- لیبرالی و همراه با تسامح مردم بلوچ که درمنطقه گسترده‌ای در این سه کشور زندگی می‌کنند در معرض خطر است و آنها از دسترسی به رسانه‌های مستقل محرومند. در نتیجه پخش برنامه به زبان محلی بلوچی و ارائه خبرهای غیرمغرضانه با تکیه بر ارزش‌های لیبرال و دموکراتیک می‌تواند به مردم بلوچ برای حفظ فرهنگ سکولار خود کمک کند.

رورا باکر در این نامه افزوده دولت‌های غالب در سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان برای ایجاد یک هویت تک دولتی و اعمال ارزش‌های مذهبی مربوط به خود تلاش می‌کنند.

عبدالستار دوشوکی، مدیر مرکز مطالعات بلوچ در لندن

در گفت‌وگویی کوتاه با صدای آمریکا در این باره گفت: "مردم بلوچ هیچ رسانه و وسیله‌ای برای پوشش اخبار و فرهنگ خود ندارند. درواقع در منطقه تنها بلوچ‌ها هستند که سرشان بی‌کلاه مانده است."

او تاکید کرد که وجود چنین برنامه‌ای در صدای آمریکا ضروری و به نفع دموکراسی در آن منطقه است.

به گفته آقای دوشوکی، خاورمیانه و آسیای جنوبی منطقه‌ای است که به دلیل وجود زیرساخت‌های مذهبی، مشکلات اساسی فراوانی دارد. بنابراین برنامه‌ریزی برای فرهنگ‌سازی رسانه‌ای در برابر نیروهای قشری ضروری و مفید است.

http://ir.voanews.com/a/voa-balochi-service-/3423471.html