Skip to main content

یکی ازدوستان که در اوایل

یکی ازدوستان که در اوایل
Anonymous

یکی ازدوستان که در اوایل انقلاب با همسر خود مجبور به مهاجرت از ایران و عبور غیر قانونی از مرز شده بود و الان در آلمان ساکن است این خاطره را برای من نقل کرد:
با همسر خود خانه ای دست دوم را برای خرید پسندیده بودند، ولی پول آن ها خیلی کمتر از مبلغ مورد نظر فروشنده بود. در روز بازدید خانه، آن ها با صاحب خانه که یک زن و شوهر مسن مهاجر از رومانی بودند ملاقات کردند. بنگاه به آن ها گفته بود که مشتری دیگری نیز آن خانه را پسندیده و پیشنهاد داده که تمام پول خانه را نقدا بدهد و بعید است فروشنده خانه را به آن ها (دوستم و همسرش) بفروشد. چند روز بعد بنگاه زنگ زد و با تعجب گفت که زن و شوهر مسن حاضرند خانه را به همان قیمت مورد نظر دوستم و همسرش به آنها بفروشند. در روز معامله فروشنده ها (زن و شوهر مسن مهاجررومانیایی تبار) گفته بودند که ما نیز در جوانی خود مجبور به فرار از کشور خود شده ایم به همین دلیل

ترجیح دادیم که خانه را به شما بفروشیم. یعنی با اینکه امکان فروش خانه با شرایط بهتر(به قیمت بیشتر و بصورت نقد) به خریدار دیگر میسر بود ولی زن و شوهر فروشنده چون خودشان مهاجر و آگاه از رنج و عذاب مهاجرت بوده اند، درصدد کمک و محبت به این مهاجران ازایران یعنی دوستم و همسرش، برآمدند. حالا مقایسه کنید اختلاف جوامع مهاجر ایرانی را با جوامع مهاجر بقیه نقاط جهان.