Skip to main content

جناب چنگائی

جناب چنگائی
Anonymous

جناب چنگائی
بد نیست بدانید تجزیه طلبی در حقوق بین الملل جنایت جنگی است که دولتها حق دارند آنرا حتی بشکل خشونت آمیز سرکوب کنند.
تا خواستیم عمارتی بسازیم و دیواری بالا ببریم هنوز به کنگره آن عمارت نرسیده بودیم بیابانگردانی از راه رسیدند و نردبان را از زیر پای ما کشیدند و زدند و کشتند و غارت کردند. امروز نوادگان همان بیابانگردان شده اند ملیتها!
در زمان ساسانیان یک جهانگرد رومی به ایران می آید و در بازگشت کتابی درباره ایرانیان می نویسد و می گوید پارسیان همه یک زبان و یک شاه دارند و حدود سرزمینشان چنین و چنان است ( همام مرزهای ساسانیان یعنی از فرات تا جیحون)
از زمان سقوط ساسانیان که 500 سال جلوی ورود هر بیگانه ای را گرفت مهاجران و مهاجمانی به جغرافیای ایران وارد شدند و گوشه ای را از چنگ ایرانیان درآوردند. در همین منطقه ما یعنی بروجرد و محالات آن که سابقا پهله نامیده میشد کمی پیش از صفویه

ایلات و عشایری از جبل السماق شام ( سوریه فعلی) به منطقه آمدند و تا همین 100 سال پیش قبل از انکه رضاشاه آنها را بزور سرنیزه یکجا نشین کند بجز ناامنی برای مردم بومی از جمله برای بروجرد ما نداشتند. این مهاجران و مهاجمان امروز اسم خود را ملیت گذاشته اند یا امثال شما سعی دارید به زور به آنها حقنه کنید و به آن رنگارنگی ایران می گویید ( ما ایران چل تکه و وصله پینه شده می گوییم) اما بد نیست کمی از افتخارات و دستاوردهای فرهنگی و هنری این ملیتهای رنگارنگ را نام ببرید. مثلا همین عشایر زاگرس چه دستاورد فرهنگی دارند بجز باج علفچر و خون بس و جنگ و دعوا یا بین طوایف خودی یا حمله به شهرهای تاریخی منطقه مثل بروجرد و اصفهان و خمین و گلپایگان. چند شهر تاریخی را که اصلا نابود کردند و تنها اسمشان در کتب تاریخی هست اما اثری از خودشان نیست ؟ وضع بقیه قوم قبیله ها نیز همین است
قومیتی هم اگر در ایران داشته باشیم تنها حقوق شهروندی دارد نه حقوق قومی و یا مالکیت بر گوشه ای از این سرزمین. ایران ملک مشاع همه شهروندان است.کسی ناراضی است می تواند همانطور که آمدند بروند.