Skip to main content

دیدبان حقوق بشر: پ ک ک به

دیدبان حقوق بشر: پ ک ک به
Anonymous

دیدبان حقوق بشر: پ ک ک به عضوگیری از میان کودکان پایان دهید
Thursday, December 22, 2016


NNSROJ: سازمان دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی انتقادی ضمن متهم کردن نیروهای مقاومت شنگال به عضوگیری از میان کودکان ایزدی از این گروه خواسته تا به این رویه پایان دهد.

دیدبان حقوق بشر در گزارش خود که امروز ۲۲ دسامبر، منتشر شده است یگان های مدافع شنگال یکی از گروه های ایزدی وابسته به حزب کارگران کُردستان معرفی شده و از این حزب خواسته تا هرچه سریعتر به عضوگیری از میان کودکان پایان داده و با تحقیق در این خصوص مسببان عضوگیری کودکان در این گروه را شناسایی و مجازات کنند.

شماری از خانواده های ساکن در کمپ های آواره های ایزدی در استان دهوک در گفتگو با این سازمان مدافع حقوق بشر تایید کرده اند که فرزندانشان پس از حمله داعش به شنگال در سال ۲۰۱۴ کمپ ها را ترک گفته و به صفوف یگان های مدافع شنگال و نیروهای مدافع خلق شاخه نظامی حزب کارگران کُردستان پیوسته اند.

فرماندهان حزب کارگران کُردستان در گفتگو با دیدبان حقوق بشر با اشاره به امضای سندی در خصوص پایبندی به عدم عضوگیری کودکان و پایبندی به قوانین جنگی تاکید کرده اند که تمام تلاش خود را بکار گرفته و می گیرند تا کودکان 16 تا 18 سال را از دیگر اعضا جدا کرده و دور از مناطق جنگی نگه دارند.

روز چهارم آگوست ۲۰۱۴ و تنها یک روز پس از حمله داعش به شنگال شماری از شهروندان ایزدی شنگال توسط گریلاهای پ.ک.ک و یگان های مدافع خلق در کانتون جزیره تسلیح و آموزش دیده و تحت نام یگان های مقاومت شنگال "ی.ب.ش" سازمان داده شده و به کوهستان شنگال بازگشتند.

همزمان زنان ایزدی عضو یگان های مدافع شنگال نیز تحت نام یگان های مدافع زنان سازمان یافته اند و در بسیاری از عملیات ها علی گروه داعش شرکت کرده اند.

تا کنون یگان های مدافع شنگال شمار اعضای خود را منتشر نکرده است، اما تخمین زده می شود که این نیروی نظامی ۲۵۰۰ تا سه هزار عضو مسلح داشته باشد.

زما کورنسیف مدیر گروه حقوق کودکان دیدبان حقوق بشر تسلیح کردن کودکان را "جنایت جنگی" خوانده و از حزب کارگران کُردستان خواسته تا "بدون هیچ قید و شرطی و با قاطعیت هرچه تمامتر" بکارگیری کودکان در گروه های نظامی را محکوم کند.

دیدبان حقوق بشر از یگان های مقاومت شنگال خواسته به هیچ عنوان کودکان کمتر از ۱۸ سال را تسلیح نکند، چراکه چنین اقدامی جنایت جنگی است.

در جریان تصرف شهر شنگال و روستاهای اطراف آن توسط داعش، صدها هزار شهروند ایزدی مجبور به فرار به کوهستان شنگال شدند و بیش از ۵ هزار نفر نیز توسط اعضای داعش قتل عام شدند.

همچنین تخمین زده می شود که در جریان سقوط شهر شنگال و روستاهای آن بیش از ۵ هزار زن و دختر ایزدی به اسارت گروه داعش در آمده باشند. داعش این شهروندان را همچون برده جنسی در شهرهای تحت کنترلش در عراق و سوریه به فروش می رساند.

در طی ماه های گذشته و پس از آزادی شنگال، بیش از ۲۰ گور دسته جمعی توسط نیروهای کُرد در اطراف این شهر یافت شده که جنازه صدها تن از شهروندان ایزدی را در خود جای داده است.

اوایل ماه فوریه پارلمان اروپا با صدور قطعنامه ای کشتار ایزدی ها و مسیحی ها توسط گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه را نسل کشی اعلام کرد.

پیشتر رهبر مذهبی ایزدی ها در گفتگو با بخش فارسی BBC با اشاره به حمله داعش به شنگال و عدم مقاومت نیروهای پیشمرگه و بی اعتمادی ایزدی ها به نیروهای نظامی عراق و پیشمرگه خواهان اعزام نیروهای سازمان ملل به شنگال شده بود.
منبع:http://www.nnsroj.com/fa/detiles.aspx?id=100989