Skip to main content

(ملت) واژه ای عربی است، برابر

(ملت) واژه ای عربی است، برابر
تبریزی

(ملت) واژه ای عربی است، برابر واژه (ملت) در زبان فارسی (مردم) است، در زبان عربی به جز (ملت) به (مردم) فارسی (ناس) نیز گفته می شود، واژه (ملت) ده بار در قرآن آمده است و چم واژه (ملت) در قرآن برابر با مردم، جمعیت، همگان، نفوس و انبوه مردم است، هرگاه هم که واژه (ملت) با پسوند و پیشوند در قرآن به کار برده شده است مانند: (ملتکم - ملتنا - ملتهم و .....) باز هم واژه (ملت) برابر با واژه های مردم، همگان، جمعیت، نفوس و انبوه مردم به کار برده شده است. ***** (شعب) و (قوم) هر دو واژگانی عربی هستند و هر دو نیز یک چم دارند، برابر واژگان (شعب) و (قوم) در زبان عربی واژه (بوم) در زبان فارسی و واژه (nation) در زبان انگلیسی است. ***** گرفتاری از کجا آغاز می شود؟ گرفتاری از آنجا آغاز می شود که در نوشته های فارسی که هیچ ویرایشی را ندارند و با روش فارسی سره نوشته نشده اند واژه (ملت) عربی برابر با .....

..... واژه (شعب) و یا (قوم) عربی و (بوم) فارسی و (nation) انگلیسی یکی پنداشته می شوند و کار به دردسر و بدفهمی می کشد! نمونه: به جای واژه های (کثیرالشعب) و (کثیرالقوم) عربی و (چندبومی) فارسی و (multination) انگلیسی واژه های صد در صد نادرست (کثیرالمله) و (چندملیتی) به کار برده می شود! درباره به کارگیری نابجای واژه (ملت) نگاه کردن به نوشتاری در لینک زیر سودمند است

http://iranglobal.info/node/17981

پس از این پیشگفتار، بپردازیم به آن که آیا ایران کشوری کثیرالشعب یا کثیرالقوم، یا چندبومی یا multination یا آن چنان که به نادرست گفته می شود (کثیرالمله) یا (چندملیتی) هست یا نیست؟ پاسخ این است که ایران کشوری چندبومی یا کثیرالشعب و کثیرالقوم و کثیرالمله و چندملیتی و multination است و در ایران چند بوم زندگی می کنند مانند ترک و فارس و کرد و عرب و ..... و در ارزیابی فراگیر در جهان کنونی به دشواری می توان کشوری را یافت که مردم آن تک بومی باشند و در بیشتر کشورهای جهان وابستگان به نژادهای گوناگون و یا گویشوران به زبان های گوناگون زندگی می کنند و آمریکا، چین، روسستان، کانادا، استرالیا نمونه هائی از کشورهائی هستند که در آنها وابستگان به نژادهای گوناگون و یا گویشوران به زبان های گوناگون زندگی می کنند! ***** ناسیونالیست ها درباره کشورهای چندبومی چه می گویند؟ سخن ناسیونالیست ها این است که باید میان بوم های گوناگون در یک سرزمین دیوارکشی شود و این دیوارکشی ها نیز باید بر پایه نژاد و تبار و زبان و رنگ پوست و نیاکان و زادگاه باشد و فدرالیسم و حق تعیین سرنوشت نیز باید دستاویزی برای این دیوارکشی ها باشند! ***** اینترناسیونالیست ها درباره کشورهای چندبومی چه می گویند؟ سخن اینترناسیونالیست ها این است که در یک کشور چندبومی همگان باید دارای حقوق برابر باشند و نژاد و تبار و زبان و رنگ پوست و نیاکان و زادگاه نشانه برتری هیچکس بر دیگری نیست و فدرالیسم نیز باید ابزاری در خدمت مردم سالاری باشد نه بهانه ای برای دیوارکشی میان مردم یک کشور و حق تعیین سرنوشت نیز ارجمند دانستن خواست مردم یک سرزمین در مرزبندی سرزمینی است که در آن زندگی می کنند نه دستاویزی برای دیوارکشی های ناسیونالیستی میان مردم جهان بر پایه نژاد و تبار و زبان و رنگ پوست و نیاکان و زادگاه (به این لینک نگاه کنید)

http://iranglobal.info/node/37218

بپردازیم به این که آیا ایرانیان دچار ستم ملی هستند یا نه؟ اگر ما واژه (ملی) را آن چنان که نادرست به کار برده می شود برابر با واژه (ناسیونالیستی) بدانیم سخن گفتن از ستم ملی یا ستم ناسیونالیستی در ایران برابر است با کشک! چرا؟ چون باید رژیمی ناسیونالیستی مانند رژیم پیشین آفریقای جنوبی یا رژیم پیشین رودزیا در ایران بر سر کار باشد تا بتوان سخن از ستم ناسیونالیستی و نژادپرستانه به میان آورد و آن چه که ایرانیانی مانند ترکمن ها و سیستانی ها و کردها گرفتار آن هستند نابرابری دینی است نه ستم و نابرابری ناسیونالیستی! (به این لینک نگاه کنید)

http://iranglobal.info/node/27735

البته نباید از یاد برد که پیروان پان های رنگارنگ ناسیونالیستی پیاپی سخن از ستم ملی یا ستم ناسیونالیستی بر زبان می رانند! آن هم با دروغ بافی ها و داستان پردازی ها و بهانه تراشی ها و تبعیض تراشی ها و نابرابری های من درآوردی! (در این باره نیز به این لینک نگاه کنید)

http://iranglobal.info/node/57922