Skip to main content

ادامە کامنت قبلی ...تاریخ

ادامە کامنت قبلی ...تاریخ
جمال

ادامە کامنت قبلی ...تاریخ اکنون با شمشیر عدالت به منطقه باز می گردد. کردستان عراق اکنون یک واقعیت در همان منطقه ای است که معاهده سِور برای کردها در نظر گرفته بود. بعلاوه، پیشمرگه های کرد مصمم ترین نیرویی هستند که اکنون برای آزادی موصل علیه داعش می جنگند. در این میان، فیل اردوغان یاد هندوستان کرده و با این ادعای سخیف که "موصل متعلق به ترکهاست"، نیرویی را علی رغم اعتراضات مکرر دولت عراق به منطقه گسیل داشته است. حکومت اقلیم کردستان از جمله با کمک اسراییل، که در جستجوی جاپایی در جهان عرب بود، در منطقه ای با اکثریت جمعیت کردی پا گرفت. بنیامین ناتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، علنا از فکر ایجاد یک کردستان مستقل حمایت کرده است. دولت امریکا هم چاره ای جز دنباله روی از سیاست اسراییل ندارد

. ترکیه، که قادر به هم آوردی با این دو نیرو نبوده کوشیده است تا از طریق معامله جداگانه با کردهای عراق هدف خود را پیش ببرد. سابقا کردهای عراق از جنگجویان پ کا کا در ترکیه حمایت می کردند و ترکیه هم در مقابل اقلیم کردستان را بمباران می کرد. سپس، آنکارا به این فکر افتاد که با خرید نفت از حکومت اقلیم وی را تطمیع و خنثی نماید. اعتراضات حکومت مرکزی عراق نتیجه ای به بار نیآورده و مقامات ترک بارها، بدون رضایت بغداد به اربیل سفر کرده و اقدام به تقویت روابط و مناسبات اقتصادی با اقلیم نموده اند.

در ٢۳ نوامبر گذشته، نوشیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، به یک سفر رسمی به ترکیه رفت. در آنجا، از وی با عالی ترین احترامات استقبال شد. گرچه، حکومت اقلیم کردستان از شناسایی بین المللی برخوردار نیست، دولت ترکیه به او پیشنهاد گشایش کنسولگری در آنکار را نمود. موافقتنامه ای میان دو طرف امضا شد که طرفین را به مبارزه با همه گروههای پارتیزانی، ازجمله حزب کارگران کردستان (پ کا کا)، فرا می خواند. روشن است که آنکارا می کوشد یک گروه کردی را علیه گروه دیگر بشوراند. به هرجهت، کردهای عراق برای حفظ بقای خود در این منطقه متلاطم به تعهد خود عمل می کنند.

کردستان عراق اکنون آرام ترین منطقه در سراسر عراق است و کسانی که از جنگهای سکتاریستی به ستوه آمده اند به این منطقه مهاجرت و در آن اسکان می یابند.

ارمنیان نیز در اقلیم حضور فعال دارند و حتی در پارلمان دارای نماینده هستند.
دولت ارمنستان با حکومت اقلیم کردستان روابط دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی برقرار کرده است. اخیرا، یک هیات رسمی برای شرکت در جشنواره فرهنگی سالانه سلیمانیه به این شهراعزام گردید. جشنواره امسال تماما به ارمنستان اختصاص داشت. قابل توجه است که در سراسر روز در دانشگاه سلیمانیه جلسات و میزگردهای آکادمیک متعددی راجع موضوع نسل کشی ارمنیان برگزار شده بود. نمایندگان کردها صریحا به تبانی و همکاری اجدادشان در اجرای نقشه نسل کشی ارمنیان اذعان کردند. بسیاری از رهبران و گروههای سیاسی کرد از همین موضع به موضوع نسل کشی پرداخته و از ارمنیان عذرخواهی کرده اند. از آن جمله، می توان صلاح الدین دمیرتاش، رهبر کرد* را نام برد که علنا از دولت ترکیه خواستار شناسایی نسل کشی ارمنیان شده است. دمیرتاش در ادامه منطق خود نه تنها از حکومت اقلیم کردستان، بلکه از دولت مرکزی عراق نیز خواستار این کار شده است. چنانچه به درخواست وی پاسخ مثبت داده شود، باب شناسایی در کشورهای عربی گشوده خواهد شد. لازم به یادآوری است که موضوع شناسایی نسل کشی هم اکنون در پارلمان مصر در حال بررسی است. چنین تحولی تبلیغات و القائات جمهوری باکو را که با بوق و کرنا در محافل اسلامی مدعی می شود که مناقشه قره باغ یک جنگ مذهبی است، کلا بی اعتبار خواهد ساخت.
در این برهه از زمان، لازم است محتاطانه پیش برویم و ببینیم که چگونه این مسایل در صحنه پیچیده جنگ عراق و شرایط بی ثباتی منطقه تحول می یابند. هنگامی که حکومت اقلیم کردستان آماده است تا برای نجات و یا بقای خود برادران پ کا کای خود را به دولت ترکیه بفروشد، نمی توانیم خیلی امیدوار باشیم که در مورد موضوع نسل کشی ارمنیان باشهامت اقدام کند.

لکن، صرف نظر از اینکه حکومت اقلیم کردستان در حال حاضر چه سیاست عمل گرایانه ای را دنبال می کند، اقلیم هم چنان نور امیدی برای کردهای منطقه، به ویژه کردهای ترکیه، است. هرقدر هم دولت آنکارا نسبت به کردها خشونت به خرج بدهد، نهای