Skip to main content

برخی از دشواری های مربوط به

برخی از دشواری های مربوط به
کاوه جویا

برخی از دشواری های مربوط به انتشار کامنت ها در ایران گلوبال:
1 ـ انتشار مقالات و دیگر مطالب در بر دارنده ی توهین و تهمت در تارنمای ایران گلوبال، این ایراد را پیش می آورد که چگونه است که در این رسانه می توان مثلاً در مقاله به شخص معینی توهین کرد و تهمت زد، ولی در کامنت نمی توان! این ناهماهنگی میان معیار انتشار "مطلب" و معیار انتشار "کامنت"، تناقضی در شیوه ی کارکرد ایران گلوبال به وجود می آورد که شیوه ی نشر کامنت را با چالش بزرگی درگیر می سازد. برای نمونه، در یک مقاله ی به تازگی منتشر شده درتارنما می خوانیم، که به شخص معینی نسبت های توهین آمیزی چون "ریزه خوار"، "شاعرک"، "حیوانیت" و...داده شده است! نشانی: http://www.iranglobal.info/node/58223
چنین ادبیات سخیفی در کامنت ها اجازه ی انتشار نمی یابد. اما شوربختانه همین ادبیات در بسیاری از مطالب منتشر شده در ایران گلوبال قابل مشاهده است!

به دید من باید میان معیارهای انتشار "مطلب" و "کامنت" هماهنگی باشد، وگرنه تناقض میان این دو همواره گونه ای از آشفتگی و بی منطقی در راه بردن تارنما را به نمایش خواهد گذارد.
2 ـ برخی از کامنت گذاران دارای حساب کاربری هستند و می توانند مستقیماً و بدون بررسی در تارنما کامنت بگذارند. اگر این دسته از کامنت گذاران نوشته ی ناشایستی بنویسند، این نوشته ناچار مدتی در تارنما می ماند و موجب آزار بینندگان می شود. از سویی، سرکشی مداوم به کامنت های نشر یافته، در کنار رسیدگی به کامنت های منتظر رسیدگی، کاری زمانگیر و دشوار است.
3 ـ مدیر تارنما از امکان تنبیه هرزنویسان استفاده نمی کند. برای نمونه زمانیکه کامنت گذار کد داری از امکان کامنت گذاری مستقیم خود سوء استفاده و تخلف می کند، می توان امکان او را برای مدتی گرفت. همچنین با توجه به اینکه شمار بسیار کمی فحاش دائمی در میان کامنت گذاران عادی تارنما هست که با آیدی های گوناگون به فرستادن کامنت های پر از توهین های زشت و تهمت های سخیف می پردازند، می توان با بستن آی پی رایانه ی این شخص یا اشخاص، آنها را برای تنبیه، مدتی از امکان فرستادن کامنت محروم کرد. پیشنهادهای من به مدیر تارنما در این زمینه، تاکنون بی پاسخ مانده اند!
4 ـ یادآوری می کنم که من مسؤول یگانه ی رسیدگی به کامنت ها نیستم، بلکه آقای کیانوش توکلی نیز در این کار سهیم است. از این رو، طبعاً، گاهی تفاوت شیوه ی برخورد در بررسی کامنت ها روی می دهد.