Skip to main content

آقایان توکلی و کاوه جویا

آقایان توکلی و کاوه جویا
Anonymous

آقایان توکلی و کاوه جویا روزتان بخیر!
من جزو کسانی هستم که مطالب سایت و از جمله کامنتها را می خوانم ولی نمی نویسم و این اولین کامنتی است که می نویسم.
از نظر من ایرانگلوبال در کلیت خود سایت خوبی است و در نوع خود حتی منحصر به فرد. جایی است برای تمرین دمکراسی. ولی اشکال در آنجاست که نه تعریفی از دمکراسی دارد و نه محدودیتی که بتواند از تجاوز به حریم دمکراتیک دیگران جلوگیری کند.
بارها خوانده ایم که "مرز ما توهین و اتهام است" ولی هر روز می بینیم که توهین و اتهام در این سایت رایج است و به امری عادی تبدیل شده است. چه در مقالات آن و چه در کامنتهایش!
من حرف آقای جویا را تایید می کنم که می گوید: "به دید من باید میان معیارهای انتشار "مطلب" و "کامنت" هماهنگی باشد، وگرنه تناقض میان این دو همواره گونه ای از آشفتگی و بی منطقی در راه بردن تارنما را به نمایش خواهد گذارد".

این آشفتگی و بی منطقی یکی از دردهای بزرگ ایرانگلوبال است.
در امر بررسی کامنتها به نظر من لازم است شما قبل از همه تعاریفی کلی از مقوله هایی مانند آزادی بیان، سانسور، توهین و اتهام داشته باشید. طبیعتا این مقوله ها را نمی توان مانند فرمولهای ریاضی بطوری دقیق تعریف کرد ولی مشکل در آنجاست که شما حتی تعریفی کلی و توافقی ضمنی در میان خودتان هم در این موارد ندارید.
من به نوبه خود و بعنوان یکی از خوانندگانی که بسیار مایل به بالا رفتن کیفیت سایت شما هستم، نظر خودم را برای بهبود کارها می نویسم. شاید پیشنهاداتی که می کنم برای شما عملی نباشد و شاید اصلا همه پیشنهادات من ذهنی و بر اساس آرزوهای من باشند ولی امیدوارم که اینطور نباشد و کمکی بکند.
کامنت نویسی در سایت شما به دو صورت انجام می گیرد:
الف- به صورت مستقیم و بدون بررسی اولیه
ب‌- به صورت عیرمستقیم و با بررسی مسئول کامنتها.
بررسی کامنتها هم توسط دو نفر، با سلیقه های متفاوت انجام می گیرد.
1- به نظر من اولین گام این است که مسئولیت کامنتها فقط بر عهده یک نفر باشد و نفر دوم نقش کنترلی و مشاور را داشته باشد و حق دخالت نداشته باشد. در این صورت شاهد این نخواهیم بود که آقای توکلی بگویند که مسئول، آقای جویاست و آقای جویا هم بگویند که این کامنت را من منتشر نکرده ام! به این ترتیب مسئول، مسئولیت خواهد داشت. آقای توکلی مدیر سایت است. اگر مسئولیت کامنتها را به آقای جویا سپرده است، چرا در کار ایشان دخالت می کند؟ ایشان بعنوان مدیر، می تواند اگر اشکالی در کار آقای جویا ببیند، گوشزد کند و با او به توافق برسد. این، طریق همکاریست.
شاید اشکال این کار این باشد که انتشار کامنتها ساعتها طول بکشد و کامنتها درانتظار بررسی بمانند. باور کنید که آسمان به زمین نمی آید و انقلاب ایران و رفتن جمهوری اسلامی به عقب نمی افتد. سایتهای دیگر را نگاه کنید. بعضی مواقع کامنتها بعد از 24 ساعت منتشر می شوند و فاجعه ای هم به بار نمی آید.
البته تایید می کنم که بسیار خوب خواهد بود اگر کامنتها زود به زود بررسی و منتشر شوند. ولی در نظر بگیرید که شما امکانی بسیار خوب برای کامنت نویسان بوجود آورده اید که می توانند کامنتهایشان را مستقیما در سایت منتشر کنند. پس می توانید همین امکان را بصورت امتیازی بکار بگیرید و در صورت اعتراض به دیرکرد انتشار کامنت، به کامنت نویسان بگویید: بیایید ثبت نام بکنید تا کامنتتان ساعتها در انتظار نماند!
2- همانطور که قبلا نوشتم، بر روی تعریفی کلی از مفاهیمی مانند آزادی بیان، سانسور، توهین و اتهام، با خودتان توافق بکنید و حتی لازم نیست بر سر آنها با کامنت نویسان جر و بحث کنید. طبیعتا کامنت نویسان می توانند بر سر این مفاهیم بحث کنند ولی شما، معیار خود را برای انتشار کامنتها "اعلام" می کنید. این حق دمکراتیک گردانندگان سایت است.
3- کامنتها را یا منتشر کنید و یا منتشر نکنید. به نظر من نقطه چین کردن کامنتها که آقای جویا به آن ظاهری دمکراتیک می دهند، اصلا هم دمکراتیک نیست. در این شیوه، اولا توهین ها و اتهامات نقطه چین شده را می توان در لابلای نقطه چین ها خواند. دوما شیوه ای است که راه سوءاستفاده را باز می گذارد و همینطور شیوه ای بدآموز است و به تمرین دمکراسی کمکی نمی کند که هیچ، آن را به بیراهه می برد.
بقیه در کامنت بعدی...