Skip to main content

دیشب با سال 2016 «سال منحوس

دیشب با سال 2016 «سال منحوس
کیانوش توکلی

دیشب با شراب نه چندان کهنه با سال 2016 «سال منحوس» واع کرده ام و همراه با دوستان تازه ، آغاز سال 2017 را جشن گرفتیم . دیر وقت خوابیدم و طبق معمول زود بیدار شدم تا دنباله داستان سیاست در 16 سال گذشته را پی بگیرم تا شاید بتونم پاسخی به خانم مهناز بدم: در بررسی بخش اول مجاهدین خلق را پاک فراموش کرده بودم که بگویم ، زمانه ، استاد تاریخ ، فلسفه و سیاست است. سازمانی با آن همه تجهیزات نظامی ، مالی و دیپلماتیک و لابی گری ، چگونه حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001 بساطش را در عراق بهم زد و مسعود رجوی را نا پدید ساخت. بیاد می آورم که در سال 1990 با یکی از اعضای بلند پایه مجاهدین چنین استدلال می کردم که درصورت توافق دو رژیم و یا در صورت سرنگونی صدام و... ممکن است که شما خلع سلاح شوید. او پاسخ می داد که در آن صورت با همه تجهیزات بسوی تهران حرکت می کنیم....دیدیم که چنین نشد.

امروز بازهم استراتژی خود را در تضاد سعودی و خامنه ای یافتند. اگرچه مجاهدین حداقل سیاست های خود را در چارچوب یک استراتزی مشخص(تضاد رژیم با عراق واکنون عربستان) تنظیم کرده اند ، چپ ها کشتار بیرحمانه سال 67 را به استراتژی سیاسی خود تبدیل کرده اند. در این راه از شیوههای مدرن و دیپلماتیک تا روش های صحرای کربلایی هم بهر جستند . در یک کلام چپ بجای سیاست ورزی در چارچوب یک استراتژی حقوق بشری (سال 67) در جازده است . اما اپوزیسیون سکولار (پادشاهی) فاقد دید استراتژیک و بلند مدت است. هر چند طرفداران نظام پادشاهی فاقد استراتژی هستند ولی شیوههای تبلیغی شناخته شده ای را در پیش گرفته اند: مقایسه دو نظام (مقایسه سازندگی شاه و خراب کاری آخوندی» ، باستان گرایی، اسلام ستیزی ، کوروش پرستی ، تبلیغ « سرود ای ایران» و بر افراشتن پرچم شیر وخورشید... اخیزا صراحت رضا پهلوی در این که اصولا «دغدغه پادشاهی» ندارد و به دنبال میراث« سلطنت» نیست، آب پاکی را ریخت روی دست سلطنت طلبان بگونه ای که سلطنت طلب های کهنه اندیش شعار می دهند که :« اﻣﺮﻭﺯ بزرگ‌ترین ﭘﻬﻟﻮﻱ ﺳﺘﻴﺰ، ﺧﻮﺩ ﺭﺿﺎ ﭘﻬﻠﻮی است.»..... این بحث ادامه خواهد یافت:
در پست بعدی به :«سیاست جمهوریخواهان ، جنبش سبز ،سیاست بازی بجای سیاست ورزی . اوضاع منطقه در 16 سال گذشته : بهار عربی، تنش میان عربستان و ایران و جنگ سوریه و اتحاد سه گانه(روسیه ، ترکیه و ایران) در تقابل با بحران خاورمیانه...» خواهم پرداخت