Skip to main content

این مطلب در سایتی پیدا کردم

این مطلب در سایتی پیدا کردم
Anonymous

این مطلب در سایتی پیدا کردم امیدوارم بازنشر دهید، در این مطلب، نکته راهبردی طرح شده، که حتی فرضیه و شاعه بودنش هم سرنوشت ساز برای کشورها است!!/
راکفلر چگونه فروپاشی شوروی را پیش‌بینی کرد؟
حسنین هیکل رکورددار مصاحبه با شخصیت‌های جهانی است.
او نقل کرده است، که در دهه هفتاد میلادی با دفتر راکفلر سرمایه‌دار بزرگ آمریکا تماس گرفتم و تقاضای مصاحبه کردم. مرا شناختند و خود راکفلر پشت خط آمد و گفت: شما احتمالاً مرا با برادرم که معاون رییس‌جمهور ایالات متحده است اشتباه گرفته‌اید وگرنه من که چهره سیاسی نیستم که برای شما جالب باشم. گفتم که اتفاقاً با خود شما می‌خواستم مصاحبه کنم.
وقت تعیین شد، از قاهره به نیویورک رفتم./ ادامه را حتما بخوانید، خیلی مهم است!/


در ابتدا از من پرسید برای چه می‌خواهی با من مصاحبه کنی؟
به او گفتم شما اخیرا در جایی گفته‌ای که اگر خروشچف به مسابقه تسلیحاتی ادامه دهد، شوروی به زانو درمی‌آید.
شما یک میلیاردری و چهره سیاسی نیستی و روی حساب و کتاب حرف می‌زنی، آمدم تا روی این موضوع صحبت کنیم. چه اتفاقی قرار است برای مسکو بیفتد؟
راکفلر مقابل تابلویی که در دفترش بود رفت و گفت من خبر محرمانه‌ای درباره سرنوشت جنگ سرد ندارم و اگر داشتم هم آن را به زبان نمی‌آوردم.
راکفلر ادامه داد: استدلال من بسیار ساده است: شما داستان سهم توپ و سهم کره را که شنیده‌ای؟ (در آن سال برنده نوبل اقتصاد بر روی سهم تسلیحات نظامی و سهم رفاهی در اقتصاد کشورها تحقیق کرده بوده و نسبت بودجه نظامی را به اقتصاد، سهم توپ و بودجه رفاهی را به سهم کره تشبیه کرده بود). گفتم بلی.
راکفلر افزود: می‌دانی که سهم توپ در ایالات متحده یک‌ونیم درصد و در شوروی ١٢ درصد است.
اگر جنگ سرد و مسابقه تسلیحاتی ادامه یابد و آمریکا سهم توپ را دوبرابر کند، شوروی نیز نیاز به همین مقدار دارد که عقب نیفتد و سهم توپ در آمریکا ٣ درصد و در شوروی ٢۴ درصد خواهد شد که عملاً بودجه صنعتی شوروی را خواهد بلعید، ولی در آمریکا اتفاق محسوسی نمی‌افتد.
حال اگر مسابقه تشدید شود و بازهم آمریکا بودجه نظامیش را دو برابر کند، بازهم سهم توپ در آمریکا شش درصد می‌شود و در شوروی به ۴٨ درصد می‌رسد که عملاً دولت مسکو برای اداره امور کشور فلج می‌شود. و اگر باز آمریکا بودجه نظامیش را دوبرابر کند، سهم توپ در آمریکا به ١٢ درصد یعنی نرخ امروز شوروی می‌رسد، اما اقتصاد شوروی متلاشی خواهد شد. پس برنده این مسابقه ما هستیم. تنها ١۵ سال طول کشید تا این پیش‌بینی راکفلر به حقیقت بپیوندد!
حال اگر مروری بر اخبار افزایش بودجه‌های نظامی ایران و روسیه بیندازیم، خواهیم فهمید که این تاکتیک امتحان‌پس‌داده آمریکایی به کار گرفته شده تا عملاً اقتصاد ایران و روسیه را فلج کند.
آمارها نشان می‌دهد امسال بودجه ایران ۵۱ میلیارد دلار خواهد بود که سهم بودجه عمرانی دوباره کم‌تر از سال پیش و در حدود ۵ میلیارد دلار است. همچنین اگر بودجه نظامی ایران تنها آنچه که گفته می‌شود باشد بیش از ۱۵ میلیارد دلار و ۳ میلیارد دلار بیش از امسال خواهد بود.
از طرفی روسیه سال پیش بودجه نظامی خود را دو برابر و به مرز ۷۰ میلیارد دلار رساند، حال آنکه کل بودجه روسیه بحرانی ۳۶۰ میلیارد دلار است. ولی آمریکا با بودجه نظامی ۵۹۰ میلیارد دلاری، ۴ تریلیون دلار بودجه بسته بود.درصدها برای آمریکا ۱۲%ایران ۳۰%روسیه ۱۹%با این نگاه می‌توان نگاهی دیگر بر جنگ فرسایشی سوریه و یمن و عراق انداخت و فهمید آمریکا با تنها ۸% از کل بودجه نظامی خود می‌تواند کل بودجه سالانه ایران را ببلعد.