Skip to main content

جناب یحیائئ

جناب یحیائئ
Anonymous

جناب یحیائئ
اشنایی بنده با مفاهيم اقتصادی بحدی هست که بتوانم تشخیص دهم که برداشت شما از مقوله " بیماری هلندی" نارسا است. این مقوله به شکل زیر عمل میکند.
کشوری دارای منابع طبیعی است مثلا نفت یا مس. با فروش اینها کشور پولدار میشود و ارزش پول ان کشور بالا میرود.
در نتیجه قیمت صادرات محصولات دیگر آن کشور بالا میرود و این کشور نمیتواند با ديگران رقابت کند و صادرات غیر نفتی یا غیر مسی کم میشود یا از بین میرود. این مسئله تنها به دلیل سوء مدیریت نیست بلکه پارامترهاي بازار هم دخیلند.
راه برون رفت از این مسئله بسيار پیچیده است و برای اکثریت کشورهای تک محصولی غیر ممکن. در امریکای لاتین کشورها بعد از حدود دو قرن استقلال تک محصولی باقی مانده اند مثل شیلی که 50% صادراتش مس است.
راه دور نرویم. آخرین باری که چیزی خریدید که made in Russia باشد کی بود. درآمد روسیه با ان عظمت نفت و گاز و ...

تسليحات است و تقريبا تک محصولی است.
سوء مدیریت را اما در ونزوئلا میشود دید. این کشور بزرگترين منابع نفت دنیا را دارد ولی مردمش به سگ و گربه خواری افتاده اند. همينطور گویا در کره شمالی تبلیغ فواید گوشت سگ میشود.
آذربايجان فقط در نیم قرن و با وجود مشکلات جنگ و خرابكارى از جانب ایران و روسیه و با توجه به موقعيت جغرافيايى بسیار موفق عمل کرده است. آذربايجان در صنعت اسلحه سازی سرمایه گذاری موفقی داشته که اگر فرصتی شد در رابطه با ان خواهم نوشت. پهپاد zarba با همکاری اسرائیل در ان کشور تولید میشود.
نمیشود یکشبه اتوموبیل تولید کرد و به دنیا فروخت. برای کره بیشتر از نیم قرن طول کشید انهم با ان فرهنگ سخت کوشی که انها دارند.
جناب یحیائئ، پاراگرافهای اخری مقاله شما طوری نوشته شده که اگر باشندگان همساده شمالى آنرا بخوانند ، شال و کلاه کرده، چمدانها را بسته به ایران پناهنده خواهند شد!