Skip to main content

یالتاک بازی پان کردها به

یالتاک بازی پان کردها به
Anonymous

یالتاک بازی پان کردها به خامنه ای . قسمت اول
جناب آقای خامنەای!
با سلام و احترام

خاورمیانە آبستن حوادثی است کە مطمئنا جنابعالی با وجود متخصصین امور و مشاورین ارشد خود بهتر از هر کسی بە سیر تغییرات و احتمالات آیندە آگاهید. آنچە ضرورت این نامە را فراهم نمود، بیان نگرشی از طرف ما امضاکنندگان این نامە است تا در بحبوبە تحولات سرنوشت سازی کە منطقە با آن روبروست، منافع درازمدت ایران و ملت کورد درعراق و سوریە را کە از نظر ما نیازمند تعامل و همسویی باهمند یادآور شویم تا بلکە مورد توجە واقع گردد. بطور مشخص نگاە ما تغییر رویکرد مثبت حاکمیت ایران بە مسئلە کورد است. این مهم بطور غیرمستقیم نیز از قلم برخی کارشناسان امور منطقەای داخل نظام دیدە میشود. رویکردی کە در صورت همراهی با آن جایگاە ایران را در منطقە و جهان تثبیت خواهد نمود.


ما امضاکنندگان کورد این نامە، برخلاف آن سی نفر از روشنفکران ایرانی کە علیە ایران بە ترامپ نامە نوشتند، اگرچە تنها نظارە گر اوضاع هستیم و نقشی در روند تحولات جاری نداریم اما از روی احساس مسئولیت، رصد و درک عمیق تحولات کنونی بخوبی دریافتەایم کە آیندە ایران درگرو قبول مسئلە کورد در منطقە است و از همین منظر شما را مخاطب خود قرار دادەایم.

جناب آقای خامنەای، با واقعیت و روند تاریخی نمیتوان عناد کرد. اینک پروژە خاورمیانە نوین رقم خوردە و کلنگ آن در سوریە زدە شدە است. ایران بە تنهایی و با کمک جریانات هزینەبردار در لبنان، سوریە و یا…. قادر بە رویارویی با آن نیست. تجربە نیز نشان دادەاست کە در نهایت سخن غربیها بە کرسی خواهد نشست. از جهت دیگر این روزها نگرانی از احتمال تغییر در رفتار روسیە نیز بر رسانەها سایە افکندە است. اگر از یادآوری تاریخی عملکرد روسها نسبت بە ایران صرفنظر کنیم، می دانیم کە کشور روسیە از تحریمهای غرب رنج میبرند منتظر فرصتی برای رهایی خود از آن هست و بعید بنظر نمیرسد ایران را قربانی منافع خود نماید. بلحاظ دینی هم کە بودە جهان مسیحی برای روسها مقبولتر از جهان اسلام است.

نگاە راهبردی ما بە اوضاع منطقە این است کە خلیج فارس اهمیت استراتژیک و اکونومیک خود را از دست دادە و بحران جاری منطقە پروژە قدرتهای غربی برای جایگزینی مسیر انتقال انرژی، بە عبارتی دیگر جنگ برای تسهیل در انتقال انرژی است. در این میان هرچند مبارزە تاریخی و کنونی کوردها در منازعات منطقەای تلاش برای کسب هویت ملی است اما با وجود ذخایر عظیم نفت و گاز، کوردستان در چارچوب منافع امریکا قرار گرفتە است و این مهم بە شکاف میان امریکا و ترکیە انجامیدە و آنچە مشاهدە میشود این است کە امریکائیان از انتخاب میان کوردها و تورکها بر سر دوراهی قرار گرفتەاند. همین دوراهی سر راە ایران نیز هست. ناگفتە پیداست بدون مشارکت کوردها ثبات در منطقە ممکن نیست، بنابراین چە کسی با آن وارد معاملە شود پیروز است.

سوال این است کە آیا ایران با حفظ روابط با ترکیە میخواهد بر ساختار پوسیدە خاورمیانە پای فشارد یا با انتخاب کوردها خود را با پروژە حتمی خاورمیانە نوین همراە سازد؟ سوال دیگر اینکە چرا اروپا برای رهایی از مخاطرە کشور بزرگی چون یوگسلاوی آن کشور را بە چند کشور کوچک تقسیم کرد اما ایران از همچون مدلی پیروی نمیکند. آیا تعامل با کشورهای کوچکتر بهتر از تعامل با کشورهای بزرگ و دردسرساز نیست؟