Skip to main content

یالتاک بازی عده از پان کردها

یالتاک بازی عده از پان کردها
Anonymous

یالتاک بازی عده از پان کردها به خامنه ای. قسمت دوم
بدون تردید موارد فوق نیازمند بررسی و درک دقیق است اما از نظر ما فرصتی تاریخی برای ایران فراهم گشتە تا ابتکار عمل بدست گیرد، خود را با پروژە خاورمیانە جدید همراە کند و خاورمیانە نوین را مدیریت کند. از نظر ما میشود تابوی استقلال کوردستان عراق وکوردستان سوریە بعنوان فرصت نگریستە شود ـ همچنانکە استقلال

جمهوریهای آذربایجان و ارمنستان برای ایران فرصت بودند ـ و از درون آن فرصتهای بیشتری فراهم کرد. نگاە ما بە قضیە این است کە در صورت حمایت ایران از استقلال کوردستان عراق و سوریە قدرت مانور بهتری برای ایران فراهم خواهد گشت. بباور ما از درون این همراهی چالشهای درازمدت ایران با جامعە جهانی بویژە ” برجام ” رفع، و با تاکید کوردستان کانون مصالحە و توافق ایران با کشورهای غربی در همە سطوح خواهد بود. در نگاە مدت هم کە بنگریم روی کار آمدن دولت ترامپ در امریکا ضرورت عملی شدن ایدەهای ما را دوچندان میکند.

آقای خامنەای، حتما بیاد دارید کە آقای رجب طیب اردوغان شخص شما را نشانە گرفتند و گفتند ” یک ملای دینی در تهران نشستە و منطقە را بە آتش کشیدە است”. در تمام این مدت کە ترکیە در تلاش برای تشکیل مثلث سنی علیە ایران و درصدد تحمیل چالدرانی دیگربر ایران بودە است، دغدغە دیپلماتهای شما همکاری با ترکیە بجهت عقیم نمودن پروژە کوردها در عراق و سوریە بودە اند و حتی در روزهای حساسی کە ترکیە از زیر ضربات کودتا کمر راست ننمودە بود دیپلماتهای شما ( بهمراە روسیە ) بجای استفادە صحیح از فرصت پیش آمدە زمینە اشغال بخش وسیعی از کوردستان سوریە را برای ترکیە فراهم نمودند تا بلکە پروسە یکپارچکی خاک کوردستان سوریە را ناکام بگذارند. این در حالیست کە استقلال کوردستان اگر از اهمیت ژئوپولیتیکی ترکیە می کاهد اما بە اهمیت ژئوپولیتیکی ایران می افزاید بنابراین مشخص نیست چرا ایران برخلاف جریان آب شنا میکند؟

اگرچە در چند سال گذشتە دولتمردان تورک بە خشونت عریان علیە کوردها شدت بخشیدە اما نباید از این واقعیت چشم پوشید کە چرخش در رفتارهای سیاسی مقامات تورک مسبوق بە سابقە است و هر زمان ممکن است دولت ترکیە رفتار خود را نسبت بە کوردها تغییر دهد و همچنانکە بە ساختار سیاسی کوردستان عراق اعتراف نمودند، برای رهایی خود و در مقابل ایران بە چارچوب جغرافیایی کوردستان سوریە نیز اعتراف نمایند و بعید نیست برای درهم شکستن هلال شیعی آنچە کە توسط شاە اردن کمربند شیعی نام گرفتە برنامە ریزی و نباید احتمال تحریک جریانات داخلی را از ذهن دور پنداشت. جوهرە سخن این است کە کفە ترازو بنفع کسی سنگینی می کند کە در ارتباط با کوردها سیاست درست اتخاد نماید.

کوتاە سخن، فرصتها گذرا هستند و زیانهای واردە در اثر مشاورات نادرست بە پای مدیریت ضعیف گذاشتە خواهد شد، بنابراین از نظر ما حمایت از پروژە استقلال کوردستان عراق و سوریە بە تقویت منافع ایران در سوریە و لبنان نیز کە الویت نظام تحت امر شماست می انجامد و اگر در چند دهە گذشتە برای حفظ منافع خود در منطقە هزینە بسیاری متحمل شدەاید، در صورت قبول ارادە کوردها با کمترین هزینە بە اقتدار منطقەای خود خواهید افزود، موردی کە خارج از دستاوردهای منطقەای و بین المللی برای کشور شما، بە نفرت و بدبینی تاریخی میان کوردها و ایرانیان نیز پایان خواهد داد.در غیر اینصورت ( بدون مشارکت و مشورت با کوردها ) ایران بازندە مناقشات منطقەای و جهانی خواهد بود.

جمعی از فعالان سیاسی کوردستان
١٢.٠١.٢٠١٧