Skip to main content

ادامەی کامنت قبلی ،،،،به

ادامەی کامنت قبلی ،،،،به
جمال

ادامەی کامنت قبلی ،،،،به گزارش «تابناک»؛ آنچه به نظر می رسد این است، روسیه در حالی که مذاکرات آستانه قرار است تا حدود ده روز دیگر (طبق اعلام قبلی) در قزاقستان برگزار شود، برگ برنده ای را در اختیار نیروهای کرد قرار می دهد که به آنها عملا چراغ سبز و مجوز لازم برای دریافت خودمختاری در سوریه را خواهد داد.

این موضوع به نظر هم با منافع اصلی ترکیه در سوریه منافات دارد (اردوغان بارها اعلام کرده که از شکل گیری مناطق خودمختار در مرزهای ترکیه با سوریه جلوگیری خواهد کرد) و هم منجر به تضعیف اختیارات و قدرت مانور دولت سوریه در مذاکرات خواهد شد که مستقیم با منافع ایران نیز در ارتباط است.

اگر گفته های این سیاستمدار کرد درست باشد باید گفت که روسیه به سرعت در پی آن است که شرایط سوریه را با هر وسیله ای به نفع وضعیت خود به ثبات برساند و در این راستا ابایی از قربانی کردن اهداف و منافع متحدان خود در سوریه نیز ندارد. ضمن آنکه هیچ بعید به نظر نمی رسد که این مذاکرات برای اعطای خودمختاری به کردها بهانه و قدم اولی باشد برای در هم ریختن یکپارچگی کلی سوریه و دادن امتیاز مشابه به گروه های معارض دیگر در سوریه.

همچنین احتمال دارد که روسیه با این اقدام، یعنی با چراغ سبز نشان دادن به معارضان تحت هدایت و کنترل ترکیه، معامله ای با ترکیه و اردوغان در راستای اعطای خودمختاری به کردها نیز بکند که این عملا به معنی از دست رفتن کامل یکپارچگی سیاسی و قلمرو در کشور سوریه است.