Skip to main content

چرا آمریکا نباید از استقلال

چرا آمریکا نباید از استقلال
Anonymous

چرا آمریکا نباید از استقلال کردستان حمایت کند؟ / دانیل لاریسون
سرویس جهان- در هر صورت آمریکا باید از تشکیل کشور کردی حمایت کند. درست، اما چنین اقدامی با مخالفت دولت های بغداد و آنکارا روبه رو خواهد شد ولی کردها به هر لحاظ سزاوار استقلال هستند. افزون بر آن چنین اقدامی این اطمینان را به متحدان آمریکا در منطقه، اروپا و خاور دور می دهد که آمریکا بر خلاف آنچه بارها در حق کردها روا داشته است، رهایشان نمی کند و در کنارشان می ماند.


تشکیل دولت مستقل کردستان صرفاً با "مخالفت" قدرت های منطقه ای روبه رو نمی شود بلکه مورد مخالفت خشونت بار برخی از همسایگان جدید آن قرار می گیرد و دیگر همسایگان هم آن را به رسمیت نمی شناسند. کشور کردستان، کشوری محاط در خشکی و وابسته به حسن نیت همسایگانش خواهد بود و حداقل برخی همسایگان این کشور جدید خواهند خواست که آن را در نطفه خفه کنند.

اگر فرض کنیم که رهبران کنونی حکومت اقلیم کردستان در عمل تبدیل به رهبران کشور کردستان جدید شود، آمریکا در شکل گیری دولتی فاسد و استبدادی دست داشته است.

اما دلیل "اطمینان بخشی" برای حمایت آمریکا از تشکیل کشور کردستان ضعیف ترین دلیل در میان دلایل ارائه شده است. حمایت آمریکا از تشکیل کشور کردستان به این معناست که آمریکا مسئولیت یک کشور مستقل تحت الحمایه ی دیگر را قبول کند که انتظار می رود از آن دفاع کند و به این لحاظ این کار باعث اطمینان خاطر متحدان آمریکا در دیگر مناطق جهان نمی شود. حمایت آمریکا از تأسیس یک کشور جدید موجب اطمینان خاطر متحدان و کشورهای تحت الحمایه ی منطقه نمی شود. ترکیه و عراق به احتمال قوی از این اقدام آمریکا خشمگین می شوند و مجدانه در برابر آن مقاومت می کنند. کشورهای دیگر آن را مداخله ی بیشتر و نامطلوب غرب در منطقه قلمداد می کنند و هر کدام از کشورهای متحد آمریکا که مشکلات خود را با جنبش های تجزیه طلب دارند، کشور جدید را به رسمیت نمی شناسند. حمایت از تشکیل کشور کردی دردسر اضافی دیگری برای آمریکا خواهد بود که در خدمت هیچ یک از منافع آشکار آمریکا نیست و تقریباً به یقین می توان گفت که موجب بی ثباتی و خشونت بیشتر در منطقه ای می شود که همین حالا هم به اندازه ی کافی از این مسائل رنج می برد.

منبع: امریکن کنزرواتیو

ترجمه:خبرگزاری کردچرس- سرویس جهان

لینک ورود به کانال رسمی تلگرام کردپرس؛