Skip to main content

فردا جمعە در ادامەی نشست

فردا جمعە در ادامەی نشست
جمال

فردا جمعە در ادامەی نشست استانە برای صلح و آتش بس در سوریە ، وزارت خارجەی روسیە در مسکو مذاکراتی با گروهای اپوزسیون سوریە خواهد داشت و نمایندگان کوردها YPG .. YPJ نیز بە میز مزاکرات فردا در روسیە دعوت شدند و نمایندگان کوردها نیز شرکت خواهند کرد و این حرکت روسیە هم تورکیە و هم اپزسیون سوریە نزدیک بە تورکیە را آچماز کردە در همان حال طرح پیش نویس روسیە برای قانون اساسی سوریە ارائە شدە کە دقیقأ در راستای حقوق ملت کورد میباشد در سوریە و این هم طرح روسیە ،،،،،،

خودمختاری کردهای سوریه در نشست قزاقستان،

در حالی که ترکیه خود را پیروز نبردی دیپلماتیک می‌دانست که مانع حضور نمایندگان کردها در نشست آستانه قزاقستان شده بود، روسیه با ارائه پیشنویس قانون اساسی سوریه، هم ترکیه و هم اپوزیسیون اسلامی را شوک کرده است.

در طرح روسیه برای قانون اساسی سوریه، این تغییرات مهم به چشم میخورد:

اولا نام کشور از جمهوری عربی سوریه، به جمهوری سوریه تغییر یافته است.
دوما زبان کردی به رسمیت شناخته شده است.
سوما خودمختاری کردها در مناطق تحت کنترل خود به رسمیت شناخته شده و سیستم سیاسی-اداری سوریه به سیستمی غیرمتمرکز و با تفویض قدرت به مناطق تبدیل شده است.

معلوم نیست ایران چه اندازه از این طرح شوک شده یا برای پذیرش آن آمادگی داشته است.
البته کسانی که با دقت تحولات سوریه را تعقیب کرده بودند متوجه شده بودند که روسیه در تلاشهایش برای پایان بحران سوریه، توان و تمایلی برای نادیده گرفتن کردها در آینده سوریه را ندارد و همکاریهایش با ترکیه در این زمینه، تاکتیکی و کوتاه مدت است.

در واقع روسیه مدتی بود که با علم به همه دشواریها و موانع پیش رو، به بسترسازی برای مطرح کردن جایگاه کردها تلاش میکرد.

اولین بار در اکتبر ٢٠١٦ روسیه پیشنهاد خودمختاری کردها را به دمشق ارائه کرد،
دومین بار پوتین در اواخر دسامبر ٢٠١٦ در نطق سالیانه‌اش، بر حقوق ملی کردها و نقش آنها در مبارزه با داعش تاکید کرد.
امروز هم با ارائه این طرح نشان داد که علی‌رغم مخالفت آنکارا، بی میلی دمشق و نگرانی تهران، باز هم بر جایگاه خاص کردها در آینده سوریه تاکید دارد