Skip to main content

لازم نیست که "شعر در فرصت

لازم نیست که "شعر در فرصت
Anonymous

لازم نیست که "شعر در فرصت میان دو تکرار سال ها" را به وقایع مشخصی که سه تن از خوانندگان که حتما از دوستداران قدیمی و "وفادار" شاعر عزیز ما هستند نوشته اند ارجاع بدهیم. کاربری که متوجه ارتباط این شعر با مقطع تاریخی دهه سی تا دهه های پنجاه و شصت و بعد از آن نشده کاملاً حق دارد چون نمی داند که این یک شعر قدیمی مال بیست و چند سال پیش است که آقای اصفهانی آن را در شب های شعر متعددی خوانده است و در جا های مختلفی منتشر کرده است و چند بار گفته است که آن را تحت تأثیر چه وقایعی نوشته است.
تحت تأثیر چیز هایی شعری نوشتن به این معنی نیست که همگان باید همان چیز ها را از آن شعر بفهمند. من ممکن است تحت تأثیر یک واقعه کاملاً شخصی در زندگانی خودم یک آهنگ بسازم و شنونده آهنگ من اصلا هیچ وقت نداند که این آهنگ چگونه و در چه موقعیتی ساخته شده است مگر آن که

مگر آن که خودم در خاطراتم این را بنویسم و بگویم.
این شعر همان طور که دوستی توضیح داده است یک آغاز "باز" و یک پایان "باز" دارد و در میان این آغاز و پایان باز، جریان به هم پیوسته مبارزه و رشد و تکامل آن در مسیر حرکت، و رابطه منطقی مراحل مختلفی که هر کدام مقدمه مراحل بعدی و نتیجه مراحل پیشین است با زبان تصاویر شعری ترسیم شده است.
یک شعر پیچیده و ساختمان دار که اجزا و سطر ها و بند های آن یکدیگر را تکمیل می کنند با شعر های معمولی و نثر و مقاله تفاوت زیادی دارد.
این که کسی نداند که این شعر تحت تأثیر کدام وقایع مشخص و معینی در ذهن شاعر شکل گرفته است هیچ اشکالی ندارد چون نوشتن هر شعری مثل بیشتر کار های هنری و ادبی برای به وجود آورنده اش حکایتی دارد که گاهی اجتماعی است و گاهی شخصی است و در هر صورت به خود او بر می گردد. اما اگر کسی اصلا متوجه آن خطوط و مفهومی که توضیح دادم در این شعر نشود بهتر است ذهن خودش را زیاد مشغول این شعر نکند!
از دوست نازنینم محمد علی اصفهانی صمیمانه معذرت می خواهم اگر کم و کاستی در این توضیح وجود داشته باشد.

Love for all