Skip to main content

اقبال عزیز،

اقبال عزیز،
اژدر بهنام

اقبال عزیز،
به هیچوجه مایل نبودم در زیر مقاله شما درباره انقلاب ایران، به موضوعی خارج از آن پرداخته شود ولی این خواست خود شما بود زیرا می‌دانستی که توضیح و حکم غیرواقعی شما، توضیحی از جانب مرا به دنبال خواهد داشت.
شما به درستی برای "مسول فنی" 3 علامت سؤال و 3 علامت تعجب گذاشته‌ای. "به درستی"، زیرا سایت اصلا "مسؤل فنی" ندارد. من زمانی این مسؤلیت را به عهده داشتم ولی همانگونه که بارها اعلام کرده‌ام، مدت زیادی است که این مسؤلیت را ندارم و از دوش خود افکنده‌ام. با این وجود، هرگاه کیانوش به من مراجعه می‌کند، تا آنجا که توانسته‌ام، در زمینه فنی به او یاری رسانده‌ام. یعنی هر کاری هم در سایت انجام داده‌ام، برخلاف ادعای شما، "خودسرانه" نبوده است.
البته من شخصا از این حکم شما متعجب نشدم زیرا می‌دانم تفکر شما بر اساس تئوری توطئه است. این تفکر همواره با شما بوده و احتمالا خواهد بود.
محدودیت امکان ویرایش هم خواست خود کیانوش بود. اگر هم لزومی به اطلاع رسانی به شما و دیگران وجود داشته است، این کار، وظیفه خود کیانوش توکلی است و نه من. ولی من و شما خوب می‌دانیم که کیانوش تا چه اندازه بی‌خیال است و گاها نیز در کمال بی‌مسؤلیتی عمل می‌کند.
مثلا در مورد همین کامنت شما، وظیفه کیانوش بود که به شما توضیح دهد. امروز صبح هم در تماسی که باهم داشتیم، قرار شد توضیح را در هیمنجا بنویسد ولی این کار را نکرد و به دست فراموشی سپرد! شاید هم دلیل دیگری دارد.

محدود کردن امکان ویرایش دلایل فنی داشته است که من برای روشن شدن موضوع آن را توضیح می‌دهم.
ایران‌گلوبال بیش از 200 نفر کاربر دارد. حدود 30 نفر از این تعداد، مطالب خود را مرتبا ویرایش می‌کنند. برخی مقالات بیش از 200 بار ویرایش شده‌اند.
سیستم سایت تمامی این ویرایش‌ها را حفظ می‌کند و این امکان وجود دارد که هر ویرایشی به حالت پیشین برگردانده شود.
وقتی سیستم سایت همه ویرایش‌ها را حفظ می‌کند، به این معنی است که اگر مقاله‌ای مثلا 100 بار ویرایش شده است، 100 مقاله در بانک اطلاعاتی وجود دارد.
علاوه بر ویرایش‌های نویسندگان، مطالب مرتبا توسط کیانوش جا به جا می‌شوند، هر جا به جایی نیز به معنی یک ویرایش و از نظر بانک اطلاعاتی یک مقاله است.
همچنین بارها پیش آمده است که نویسنده‌ای تمامی مطالب خود را "ویرایش" کرده، همه مطلب و حتی تیتر آن را باک کرده و تنها یک نقطه باقی گذاشته است. یعنی از یک طرف لینکهایی که به آن مطلب در شبکه‌های مختلف داده شده‌اند خراب شده و از طرف دیگر امنیت سایت نیز به خطر افتاده است. تصور بکنید کسی 50 مطلبی را که در سایت منتشر کرده، به این حال و روز درآورده باشد. چقدر باید وقت صرف شود تا به حالت اول برگردانده و احیا شوند!
با افزایش تعداد ویرایشها، حجم بانک اطلاعاتی سایت نیز به شدت بالا می‌رود و افزایش حجم بانک اطلاعاتی یکی از مشکلات اساسی است زیرا سرعت سایت کم می‌شود، و همچنین بک آپ گرفتن از آن گاهی غیرممکن می‌گردد و...
مدتی پیش سرعت سایت به شدت پایین آمده بود. کیانوش از من خواست چاره‌ای پیدا کنم.
با بررسی سایت و بانک اطلاعاتی مشخص شد که حجم بسیار زیادی از آن به همین ویرایش‌ها و به سیستم امتیازدهی مربوط است. به همین دلیل به فکر چاره افتادیم و راهی که پیدا کردیم، محدود ساختن امکان ویرایش بود.
موضوع را با کیانوش در میان گذاشتم و او گفت که ویرایش را محدود کنم ولی با حذف امتیازدهی مخالفت کرد. همانجا به او متذکر شدم که با این کار، عده‌ای ناراضی خواهند شد و پاسخگویی به عهده خودت می‌باشد. او هم پذیرفت ولی مطابق معمول همیشگی، به قول خود وفا نکرد!
قرار شد که امکان ویرایش محدود شود و به 5 بار کاهش یابد. یعنی وقتی کسی مطلبی را 5 بار ویرایش کرد، سیستم، امکان ویرایش آن مطلب مشخص را از او می‌گیرد.
شما در این مدت توجه نکرده‌ای زیرا برخلاف ادعای شما، محدود شدن امکان ویرایش بطور اتوماتیک به همه همکاران سایت اطلاع رسانی شده است و می‌شود. به این ترتیب که هر بار کاربری مطلبی را ویرایش می‌کند، سیستم به او اطلاع می‌دهد که چند بار دیگر امکان ویرایش دارد و اخطار می‌دهد که وقتی تعداد ویرایش‌ها به 5 برسد، این امکان بلوک خواهد شد.
امیدوارم توضیحات من کافی بوده باشد.
تندرست و شادکام باشی.