Skip to main content

به ...کاربر گرامی... دانش

به ...کاربر گرامی... دانش
ناصر کرمی

به ...کاربر گرامی... دانش.... نقد و کامنت شما آموزنده است، امیدوارم که بعضی از کاربران و خوانندگان سایت ایران گلوبال از شما پیروی کنند و بجای توهین و سخن پراکنی بیمورد به اصل موضوع بپردازند.
امّا نمیدانم که این مخالفت شما با برکناری زبان فارسی وابسته به عربی امروز و جایگزینی زبان انگلیسی چیست ؟ من اگر بیشتر از شما به تاریخ و ادبیّات ایران علاقه مند و متعهد به پاسداری آنهها نباشم، کمتر از شما نیست.
دلیل عقب ماندگی پاکستان و یا الجزایر و لبنان و تونس دین و مذهب اسلام و فرهنگ اجتماعی اسلامی است. زبان دانشگاهی در پاکستان و الجزایر ممکن است انگلیسی و فرانسوی باشد، امّا زبان فرهنگی و تربیتی و روابط اجتماعی و زبان جهان بینی در این کشورها اسلامی و عربی است.

همین دین اسلام و زبان وابسته به آن یعنی فارسی امروز است که 1400 سال است باعث عقب ماندگی ایران است. این زبان فارسی امروز هم زبان دینی و عبادت و سجده رفتن و زبان تربیتی و روابط اجتماعی غیر سکولار است. کدام زبان شناس و استاد در ادبیّات فارسی میتواند بدون تسلط بر زبان عربی ادعای استادی در ادبیات فارسی بکند. اصلا ممکن نیست.

در قدم اوّل کشورهای مانند چین و ژاپن گریبانگیر دینی عقب مانده ای مانند اسلام و زبان عربی و شیعه گری قزلباش تُرک تباری نیستند. دوّم اتفاقأ هیمن الفبای پیچیده و نیمه مجسم و مجسم آنها باعث هوشیاری و هنری و تکامل دوران ابتدایی کودکان است.
از این گذشته این زبانها و الفبای آنها با خون و پوست این مردمان چین و ژاپن عجین است، ریشهء تاریخی و فرهنگی آنهاست و برای انها گرانبهاست، امّا دین اسلام و زبان شکل گرفته از آن از ما نیست، با تاریخ و تکامل ایرانیان سازگاری ندارد. این دین و زبان باعث فروپاشی هویّت ایرانی بوده و هست.
از همه اینها گذشته اگر چین و ژاپن زبان کشورهای پیشرفته و صنعتی، از جمله انگلیسی را نمی آموختند در جایگاه امروزی خود نبودند. دانشگاههای تکنیکی آلمان پر است از دانشجویان چینی و ژاپنی و همه به زبان انگلیسی مسلط هستند و بسیار به این زبان تحصیل میکنند.
گذشته از جایگزینی زبان انگلیسی در ایران در حوزه های فرهنگی، دانشگاهی و اجتماعی، پیامد سیاسی بزرگی را هم به همراه خواهد داشت، و به جنگهای قومی و قبیله ای عقب مانده و عشیره ای پایانی خواهد بخشید، و دست بسیاری از پیشتازان این قوم گرایان را باز خواهد کرد.

جایگزینی زبان انگلیسی در مدّت 20 سال در ایران در تاریخ تکاملی رقمی بسیار ناچیز هست در مقابل 1400 سال به بیراهه رفتن و در اسارت دین و فرهنگ اسلامی عقب مانده اصلأ زمانی نیست. بگذار حتّی یک قرن هم طول بکشد، امّا در آخر این تونل برای نسلهای آینده روشنایی هست، امّا با دین اسلام و زبان فارسی وابسته به آن جز ذلت و خواری و عقب ماندگی و استبداد نتیجهء دیگری نخواهد داشت. متأسفانه پاسخ شما در یک و یا دو کامنت نمی گنجد. با سپاس