Skip to main content

دوستان و خوانندگان گرامی...از

دوستان و خوانندگان گرامی...از
ناصر کرمی

دوستان و خوانندگان گرامی...از کسانیکه به منظور حلّ مشکل ملّی قومی، با کامنتهای مفید و مثبت در بحث شرکت کرده اند، سپاسگزارم. متأسفانه من در انجام کار یک پروژه هستم و محدویّت زمان و قت دارم که به یکایک کامنت هایی که شایستهء پاسخگویی دارند جواب دهم و یا همچنان فعال در بحث شرکت کنم.

کوتاه سخن، دوستانی که مطرح کرده اند، زبان فارسی، زبان علمی نیست، و زبان انگلیسی را جایگزین آن میکنیم، ولی به رواج زبانهای قومی و منطقه ای اقدام شود، پیشنهادی شوخی کودکانه است.

در مقالات دیگر و در هیمن مقاله اشاره کرده ام : "وقتیکه همین زبان فارسی که از تواناییهای بسیار بالایی برخوردار است و خود پرورش دهندهء سایر زبانهای موجود در ایران است، نتواند پاسخگوی نیازمندیهای امروز و فردای ایران باشد، سایر زبانها و گویشها ( تُرکی، کُردی، بلوچی، ترکمنی، عربی، و گویشهای زبان فارسی) بطور کلی و تحت هیج شرایطی نمی تواند نیازمندهای ملّی و قومی در عرصهء ایران، و بین المللی بر طرف کند.

پیشنهاد جایگزینی زبان انگلیسی به منظور توافق و ائتلاف ملّی و مافوق اندیشه قومی و جهان بینی فئودالیته است، برای شکستن سدهایی هست که جهش به آینده نگری و دست یابی به دمکراسی و شکوفایی در زمینه های میباشد که ضرورت عملی کردن آن بگذشت از بسیار مسائل ریز و درشت قومی و منطقه ای است.
فرهنگ و شایستگی های قومی و ارزشهای ادبی و معنوی ملّی و قومی و منطقه ای را هم میشود به زبان انگلیسی پاسداری و گسترش داده شود.

برای تضمین دمکراسی و رعایت مساوات در عرصه های سیاسی و اقتصادی و جغرافیایی هم در صورت پپیاده کردن یک ساختار سکولار دمکرات، و فدرال حتّی فدرال نا همگون و رقابتی است.

موضوع جایگزینی زبان انگلیسی را در سال 2004 وقتی که عضو اتحاد جمهوری خواهان ایران بودم در سایت این اتحاد هم انتشار دادم، از آن زمان هر چه میگذرد، به این پیشنهاد اعتقاد بیشتری پیدا کرده ام.

چندین سال است که بحث ملّی قومی در سایت ایران گلوبال ادامه دارد، برای نتیجه گیری از این مباحث اکنون زمان آن فرا رسیده است، که بیانیه ای با محتوای جایگزینی زبان انگلیسی و ساختار فدرال ،تهیه و تنطیم شود و به رأی عمومی گذاشته شود.
در آنصورت من به عنوان یکی از امضاأ کنندگان، در هر رسانهء نوشتاری، شنیداری، و گفتاری شرکت خواهم کرد و از آن با استدلال دفاع میکنم.