Skip to main content

موضوع این نوشتار بررسی چگونه

موضوع این نوشتار بررسی چگونه
کیانوش توکلی

موضوع این نوشتار بررسی چگونه شکسته شدن احسان طبری است . متاسفانه کسی گوشش بدهکار موضوع مقاله نیست . اینجانب مخالف ایدئولوژی و سیاست حزب توده ایران (چه در آن دوره و چه امروز) هستم .اما نه احسان طبری و نه هیج زندانی سیاسی دیگر به دل خواه در زندان نادم و تواب نشد . بهر حال از نظر من این نوشتار تماما متکی است به اسناد جمهوری اسلامی ؛ در حالی که خانم مهرنوش هاتفی نویسنده و یا نتظیم کننده این مقاله می بایست با زندانیانی که در ان سالها با احسان طبری همبند بوده و مطالبی را گرد آوری می کرد. شخصا از یکی از زندانیان سیاسی ان سالها شنیده بودم که طبری را داخل گونی کرده بودند و هر کسی از راهرو رد می شد لگدی به این پیرمرد می زد .

جمهوری اسلامی ادعا می کند که احسان طبری با میل خودش، تغییر ایدئولوژی داده بود و کتاب کژراهها را نوشته است.
خوب اگر اینطور بود؛ چرا طبری حتی پس از آزادی از زندان همچنان در حبس خانگی بسر می برد . چرا حتی مجاز نبود که به بالین زن بیمارش(که در حال مرگ بود) برود ؟
اما در باره حزب توده ویا بعبارت مشخص تر در باره سیاست های کیانوری در دوره 1357 تا 1361 یعنی چهار سالی که دبیراولی این حزب را بعهده داشت. این حزب دارای سیاست های متناقصی بود. کیانوری در حالی که بطور علنی از« خط امام» که خود ابداع کرده بود و با این تئوری از جمهوری اسلامی در کلیت اش دفاع می کرد و نوک تیز تبلیغاتی اش علیه امریکا ، مدافعین نظام پهلوی و راست سنتی یعنی جناح افراطی رژیم اسلامی بودولی در خفا سازمان نظامی _ اطلاعاتی را در نهاد های نظامی ، اطلاعاتی جمهوری اسلامی تدارک می دید و با سازمان جاسوسی ک .گ ب ارتباط داشت و اطلاعات خود را در اختیار آنان می گذشت . کوزیچکین یکی از کارکنان سفارت اتحاد شوروی وقت در ایران بعد از انقلاب بود.او در سال 1361 ناپدید می شودو بعدها سر از انگلستان در آورد. برمبنای نوشته‌ها و ادعاهائی که به او نسبت داده‌‌اند و بعدها بصورت یک کتاب هم منتشر شد، یک پرونده برای حزب توده ایران درست کردند مبنی بر ارتباط رهبری حزب توده ایران با کارمندان سفارت شوروی وقت و این پرونده را در پاکستان تحویل محمدغرضی وزیر وقت پست و تلگراف جمهوری اسلامی در کابینه میرحسین موسوی دادند..سیاست متناقص دیگرحزب توده ،اختلافات جدی کیانوری با شوروی ها بود . می دانیم شوروی از ترس رشد جنبش های اسلامی که تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران در جمهوری های مسلمان نشین داشت . حتی یک عکس از خمینی را در تلویزیونهای شوروی نشان داده نشد . بنابر اینگونه اختلافات حزب با شوروی ها بود کیانوری در سال 1360 مخفیانه به اتحاد شوروی می رود و ملاقاتی در باکو ما بین کیانوری و تئوریسین راه رشد غیر سرمایه داری (الیانفسکی) انجام گرفت . شوروی ها چندان نظر خوبی به روندها در جمهوری اسلامی نداشتند . بطور مثال سیاست حزب توده دفاع از جنگ میهنی علیه صدام حسین بود در حالی که شوروی ها تمام قد از صدام در مقابل ایران دفاع می کردند ...
عبدالله شهبازی یکی از اعضای حزب توده که بعدا ها در خدمت جمهوری اسلامی در آمد ؛ در باره خاطرات كوزيچكين چنین نوشت:
تحت پوشش كميسيون مشتركي از سيا و اينتليجنس سرويس (MI - 6) قرار گرفته است. بنابراين، خاطرات كوزيچكين را بايد اثري دانست كه با نظارت دو سرويس اطلاعاتي فوق تنظيم شده و حاوي نقطه‌نظرهاي تبليغي ـ سياسي و القائات هدفمند آنان است. بخش قابل توجهي از اين كتاب (بيش از دو سوم) به ايران اختصاص يافته و اين مطالب حاوي چنان ظرايف تبليغي و سياسي و جهت‌گيري‌هاي معني‌دار است كه دست پنهان كارشناسان مسائل ايران ـ و شايد كارشناسان «ايراني» ـ را در تنظيم آن برملا مي‌كند.