Skip to main content

آقای هادی صوفی زاده , شما یک

آقای هادی صوفی زاده , شما یک
بهمن موحدی(بامدادان)

آقای هادی صوفی زاده , شما یک موضوع مهم در خصوص ایران را جا انداختید، که آن موضوع، تنوع اتنیکی و زبانی و فرهنگی در ایران است. در صورتی که کشورهای عراق و ترکیه و سوریه به هیچ وجه این تنوع ذکر شده را دارا نمی باشند. ایرانیان اگر استقلال کردستانِ ایران را به رسمیت بشناسند چگونه می توانند دهان پان عربها و پان ترکهای متعصب و گستاخ را ببندند؟! شما باید این واقعیت را بپذیرید که ایرانیان به هیچ وجه اجازه نمی دهند که حتی یک وجب از خاک ایران تجزیه بشود، حتی حاضر هستند برای جلوگیری از تجزیه و تکه پاره شدن ایران، اگر لازم باشد دست به اقدامات خشن و قهرآمیز بزنند.
تنها راه حل مشکلات و برطرف کردن مسائل اتنیکی در ایران، اعطای حق خودگردانی و آموزش به زبان مادری به هموطنان شریف کُرد ، ترک ، عرب خوزستانی، بلوچ و ترکمن می باشد. که به طور قطع پس از سرنگونی رژیم ضدبشری و پلید جمهوری اسلامی، این هموطنان شریف

به این حق ( خودگردانی و آموزش به زبان مادری) خواهند رسید و حقوقی برابر ( اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، زبانی) با سایر هموطنان ایرانی خود خواهند داشت .
ایران از 2500 سال پیش به عنوان یک ملت رنگارنگ وجود داشته و تنها با جلب رضایت این مردم هست که می‌توان این یکپارچگی را حفظ کرد. آمار نشان می‌دهد که 50 تا 60 درصد مردم ایران از اقوام و تیره‌های مختلف هستند حال اگر این مردم راضی هستند که با یکدیگر زندگی کنند، دلیلی برای جدایی وجود ندارد. این آن ایده مهمی است که در بحث عدم تمرکز مطرح می‌شود و کسانی که علاقمند به یکپارچگی ایران هستند باید تلاش کنند تا این مردمان را راضی نگاه دارند.
فدرالیسم (مدل خودگردانی) تقسیم قدرت زیر یک حاکمیت مرکزی است. یعنی حکومت نامتمرکز. و اینکه استان‌های مختلف ایران بتوانند خودشان منطقه خود را زیر یک حکومت مرکزی بگردانند . حکومت نامتمرکز یعنی اعطای خودگردانی به مناطق مختلف ایران تا این مردم بتوانند با یکدیگر بمانند.