Skip to main content

جناب لاچین,

جناب لاچین,
peerooz

جناب لاچین,
با تشکر از پاسخ, منظور من این نیست که در جوامع گوناگون در همه دنیا منجمله ایران, گروه و یا گروه هایی وجود ندارند که خود را برتر بدانند. این کیفیت همیشه وجود داشته و خواهد داشت. منظور من علنی اظهار کردن آن است. در جوامع پیشرفته این باور را در زیر نقاب ادب مخفی میدارند و جز در بین خودی ها آنرا به زبان نمی آورند. مثلا در آمریکا که مسیحیان و یهودی ها مسلما از اسلام نفرت داشته و دارند این تنفر را با حمله به " اسلام رادیکال " مخفی مینمایند ولی علنا به سیاه ها بد نمیگویند.

در باره اینکه " ما قبل از دوره پهلویان از این گونه بیماری های اجتماعی نداشتیم.", بسیاری از ادبا و شعرای ما مدارک غیر قابل انکار بجا گذارده اند و مثلا عبید زاکانی اهل زاکان از توابع قزوین نمونه های فراوان دارد که حتی در داستان موش و گربه کودکان, فارسی و ترکی را قاطی کرده که " اروادین قحبه مسلمانا ". شش هفت قرن

بعد شاهزاده قاجار تبریزی آنرا به فارسی سلیس ترجمه فرمودند که " زن قحبه چه میکشی خودت را " و هر دو آنها نیشی هم به اسلام و شیعه زده اند. نمونه فراوان است و منظور من با طلب پوزش از هموطنان اینست که ما بی تربیتم و این خصلت ثانی ما شده است که حتی رییس جمهور محبوب (؟ ) ما هم جوک ترکی میگوید. استدعای من از شما این بود که آیا این جوک ها در زبان ترکی هم وجود دارد و یا فقط فارس ها از دوران پهلوی به بعد برای رشتی و مازندرانی و قزوینی و اصفهانی و لر و کرد و ترک وغیره جوک درست کرده اند؟ شاد و موفق باشید.