Skip to main content

سپاه تظاهرات را علیه روحانی

سپاه تظاهرات را علیه روحانی
آ. ائلیار

سپاه تظاهرات را علیه روحانی به راه انداخته است. نه اینکه سعی کرد. اما عده ای آگاهانه در این اعتراض ها شرکت کردند و کل نظام را مورد هدف قرار دادند. با شعار« مرگ بر دیکتاتور» وغیره.
اما شعارهایی مانند «رضا شاه، رضا شاه، روحت شاد»، «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»،«رضاه شاه، یادت شاد»، «شعار هر ایرانی،مرگ بر گرانی»،«مرگ بر روحانی»...
که باز تاب ناسیونالیسم شاهی و قدرتخواهی آخوندی ست، توان جذب همه مردم جامعه را ندارد . و در حد روحانی ستیزی یخ زده است.
هرجا نظام به خطر افتد، هر دو جناح آماده اند که سرکوب کنند.
اینکه اکثریت مردم جامعه جذب تظاهرات شوند،به علت عدم طرح شدن خواسته های عمومی، بعید به نظر می رسد و از این رو نیز حرکات قدرت عمومی شدن ندارند.مگر اینکه حالتی استثنایی پیش آید و همه به خیابان بیایند و خواسته هایشان را مطرح کنند و کنترل از دست حکومت خارج شود.که تنها 1 صد احتمال دارد.

سپاه با این مانور:
1- خشم مردم را خالی میکند
2- دهان احمدی نژاد را می بندد
3- از روحانی زهر چشم میگیرد
4- آمادگی رزمی خود را در مقابل خیزشهای طبیعی می سنجد.
5- سپاه به خوبی میداند این مانور( مهندسی اعتراضات) امکان گسترش و عمومی شدن ندارد چون چیزی خود جوش نیست. یک« تحریک مکانیکی» و سپاه خواسته است.
---
فقط یک در صد احتمال دارد که محاسبات سپاه بهم بخورد. آنهم در تشخیص میزان خشم مردم است.
آیا مردم جامعه در حالتی هستند که با یک جرقه اعتراضات را عمیقا عمومی کنند؟
بعید به نظر میرسد. اما باید دید که چه پیش میاید.
---
دولت موازی با سرگردگی سپاه و رییسی رقیب روحانی نخست:
1- در شبکه های اجتماعی کمپین « روحانی پشیمانم» راه انداخت
2- اکنون هم مانور اعتراضات تخت کنترول سراسری« مرگ بر روحانی» درست کرده است.
-
عده ای قلیل از فعالان سیاسی نیز میکوشند از فرصت استفاده کرده کل نظام را مورد هدف قرار دهند.
که سرکوب میشوند. اینان عملا توان به خیابان کشیدن بخش عظیم مردم را ندارند. نه «پیام دارند و نه تشکیلات و سازماندهی». پز عالی-جیب خالی.
باید دید آیا بخش بزرگی از مردم جامعه، خود میخواهند یا میتوانند به میدان بیایند یا نه؟
هنوز بخش عظیم مردم دارای آن موقعیت نیستند که خود به خیابانها بریزند و کنترول را از دست حکومت بگیرند.
اما گاهاً این یک درصد اشتباه معجزه میکند! باید دید.
-
این سخنان بی بی سی قابل توجه است:
«'همه سوار یک قایق'
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، امروز گفته است: "کسانی که بانی برخی اقدامات علیه دولت شده‌اند بدانند که دود اقدامات آنها به چشم خودشان می‌رود. وقتی حرکت سیاسی در خیابان شروع می‌شود، دیگران بر آن سوار می‌شوند و کسانی که آن حرکت را شروع کردند، پایان دهنده آن نیستند."

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، از نمایندگان محافظه‌کاران میانه‌رو هم گفته است: "ما همه سوار بر یک قایق هستیم و هرکسی این قایق را سوراخ کند همه با هم غرق می شویم، لذا امیدوارم تمام افرادی که فقط می گویند دولت را هدف بگیریم و مردم را نسبت به دولت بدبین کنیم متوجه باشند که مرم فرقی بین دولت، حاکمیت و نظام قائل نیستند."

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، اعتراضات را به محمود احمدی‌نژاد و مشکلات دوران او مرتبط کرده و گفته است "با توجه به مجموع عملکرد سیاسی و اداری آقای احمدی نژاد، مواضع فعلی و نقش مؤثر جریان پشت پرده و حامی او در حوادث جاری می‌توان گفت که آتش فتنه‌های احمدی نژاد تا مدت‌ها دامنگیر نظام خواهد بود."

در عین حال برخی از حامیان حسن روحانی می‌گویند فراخوان اولیه تجمع پنجشنبه مشهد را طرفداران ابراهیم رئیسی، متولی آستان قدس رضوی داده‌اند، اما پس از آن قشرهای دیگری به تجمع پیوسته‌اند.

شعار"مرگ بر روحانی" در برخی از تجمع‌ها مورد استناد برخی از آنان است و در عین برخی از اصولگرایان آن را دلیل عملکرد ضعیف دولت می‌دانند.
هرچند بسیاری از شعارها علیه کل نظام جمهوری اسلامی است.»
-
« سپاه پاسداران با انتشار بیانیه ای به طور غیرمستقیم به محمود احمدی نژاد هشدار داد و تلویحاً او را به تحریک اعتراض های عمومی علیه فقر و گرانی متهم کرد. ... به طور سر بسته به این اعتراض ها در شهرهای مختلف کشور اشاره کرده و مدعی شده که این تظاهرات خیابانی توطئۀ "جبهۀ متحد ضد انقلاب داخلی و خارجی" علیه نظام اسلامی ایران است و در طرحریزی آن علاوه بر آمریکا، اسرائیل و بریتانیا، کشورهای عرب منطقه نیز دست دارند.» رادیو فرانسه.
آیت‌الله احمد علم‌الهدی در نماز جمعه مشهد به اعتراضات روز گذشته در شهرهای استان خراسان رضوی اشاره کرد و ضمن انتقاد از دولت روحانی به‌دلیل وضعیت اقتصادی، به معترضان گفت خواسته‌های خود را طوی بیان نکنند که نظام زیر سئوال برود.