Skip to main content

با درود

با درود
Anonymous

با درود
استبداد سابق بسیار بسیار بهتر و انسانی تر از استبداد و جباریت جمهوری اسلامی میباشد اما مقایسه استبداد نقض غرض است. سلطنت در ایران پتانسیل استبداد داشته و میتواند دوباره کشور را به ورطه فساد و تباهی بیاندازد . پیش از 28 مرداد 32 کشور ایران بصورت دمکراتیک اداره میشد اما با توطئه سلطنت با کمک روحانیت و سرویسهای اطلاعاتی آمریکا و انگلیس دولت ملی مصدق را ساقط کرد و نتیجه آن شد استبداد و سپس انقلاب اهریمنی اسلامی.

به هر روی هیچ حق ویژه ای برای شخص و یا گروه و صنفی برای حکومت بر ایران وجود ندارد اما این پرسشی که چه کسی باید حکومت کند در اساس اقتدارگرایانه است چون پاسخی کلیشه ای خواهد داشت. گروهی حکومت را حق شاهنشاه و گروهی حق روحانیت و رهبران دینی - گروهی کارگران و زحمتکشان و گروهی اعتقاد دارند بھترین ھا باید حکومت کنند یا در بھترین حالت گروهی خواهند گفت

حکومت باید حق اکثریت جامعه باشد.

حتی حکومیت اکثریت میتواند به بدترین نوع استبداد و جباریت بیانجامد آنگونه که فاشیسم از دل دمکراسی وایمار بیرون آمد پس حکومت بر آمده میتواند نهایتا به استبداد منتهی شود. بهتر است پرسش ما اینطور تصحیح شود که چطور نھادھای سیاسی خود را سازمان دھیم تا زیانهای وارده توسط حکمرانان بد و نالایقی را که اتفاقا فراوانند به حداقل برسانیم. کدام شکل حکومتی اجازه می دھد بتوانیم یک حکومت زورگو و یا ھر حکومت نامطلوب دیگری را بدون خونریزی برکنار کنیم؟

آیا مردم ناراضی توانستند حکومت شاهنشاهی را بدون خونریزی برکنار کنند؟ آیا حکومت روحانیون که مورد وثوق ملت نیست بدون کشتار مردم کنار میرود؟ آیا حکومت صنف خاصی مانند کارگران و زحمتکشان یا کشاورزان که لاجرم بدنبال منافع صنف خویش است بدون قوه قهریه حکومت را به مردم تحویل میدهد؟

تجربه نشان داده است که پاسخ به پرسشهای فوق منفی می باشد و اینگونه حاکمیتها بدون خونریزی حکومت را به مردم واگذار نخواهند کرد. برای ممانعت از بازتولید استبداد حاکمیت باید علاوه بر اینکه برآمده از رای اکثریت باشد باید حقوق اقلیت و فرد را محترم دارد. به عقیده فیلسوف بزرگ علم کارل پوپر دمکراسی لیبرال در مقابل فوایدی که دارد حائز مضراتی کمتر است چون این قدرت را دارد که با خردگرائی انتقادی دست به مهندسی اجتماعی تدریجی زده و همواره خودش را تصحیح کند. اگر مسئله اجتماعی حادث شود با ارائه راه حل هایی که توسط مردم! نهادها و.... ارائه میشود و سپس نقد و حذف خطا راه حل مطلوب را برای آن مسئله اجتماعی انتخاب کند.