Skip to main content

سالام دوسلار

سالام دوسلار
lachin
عنوان مقاله:
دستور زبان فارسی

سالام دوسلار...
آقای تبریزی..
نخست آن که به کارگیری پسوند "یت" اگر از نگر دستور زبان فارسی درست نباشد ولی چون هم در فرهنگ فارسی ادغام شده و هم اینکه قابل فهم و بقول شما وسیله ( ارتباطی ) را برقرار می سازد, می توان استفاده کرد . فرهنگ دهخدا. جلد اول. صفحه 284. ستون سوم . کلمه پنج از بالا... ایرانیّت=ایرانی بودن ( مصدر جعلی )..زبان فارسی چندین مصدر جعلی دارد که روزانه استفاده می شود و هم ارتباط می سازد. آدمیّت..انسانیّت..مشروطیّت..مظلومیّت..محرومیّت..معصومیّت..ممنوعیّت...مشروعیّت.. محدویّت... اولویّت..اکثریّت... اقلیّت..بشریّت.
در ثانی..صفات و مصدرها که مربوط به یک نقطه جغرافیای باشد تنها بخاطر اسم (( محل )) جغرافی, تا انازه ای نه تنها در زبان فارسی , بلکه در زبان انگلیسی با هم دیگر فرق میکند. مثلآ اسم (( تبریزی )) یعنی کسی که اهل تبریز و یا متولد تبریز است. و همین طور ( مشهدی ).ولی اگر

اگر کسی اهل « ساری .. شاهی.. ری » باشد نمی توان گفت (( ساریی.. شاهیی.. رازیی )) بلکه (( ساروی..شاهوی...رازی )) . شاهی که الان قائم شهر شده است. بنابرین در زبان فارسی (( ایرانیّت )) داریم ولی بقول شما ژاپونیّت نداریم چون استفاده نمی کنیم . تعجب من در اینجاست که شما چرا این قدر به زبان فارسی (( حساس )) شده اید. مگر شما باور ندارید که زبان چیزی نیست جزء وسیله ارتباط بین انسان ها؟ خوب کلمات (( ایرانیّت.. مشروعیّت.. اکثریت.. و........ )) بهترین نوع ارتباط را برقرار می سازند که هم قابل فهم است و هم قابل استفاده . چرا فشار خونتان را به بالا میبرید؟
سوالی از شما داشتم.. نوشته بودید که (ایرانی کسی است که شناسنامه ایرانی دارد ) ..اگر داشتن شناسنامه ایرانی , ایرانی بودن را نشان میدهد و کسی این شناسنامه اش را گم کرده باشد. آیا مللیّتش ( مللیّت .. مصدر جعلی در فارسی ) را هم از دست میدهد؟ اگر این شخص بعدآ شناسنامه (( المثنی )) گرفته باشد , آیا مللیّتی از نوع درجه (( دوم )) خواهد داشت؟ یکی از فامیل هایم که بچه اش در ایران متولد شد و شناسنامه ایرانی را گرفت, در سن 6 ماهگی این بچه و تمام فامیل به سوئد مهاجرت کردند.این بچه که با زبان و فرهنگ سوئدی بزرگ شده و 37 ساله است , نه زبان فارسی میداند و نه می تواند بنویسد و نه در عرض این 37 سال یک بار هم به ایران سفر نکرده است. , آیا این شخص ایرانی است و یا سوئدی؟