Skip to main content

پرسش: (.....اگر داشتن

پرسش: (.....اگر داشتن
تبریزی

پرسش: (.....اگر داشتن شناسنامه ایرانی، ایرانی بودن را نشان می دهد و کسی این شناسنامه اش را گم کرده باشد آیا ملیتش را هم از دست می دهد؟ اگر این شخص بعدا شناسنامه المثنی گرفته باشد آیا ملیتی از نوع درجه دوم خواهد داشت؟ .....)

پاسخ: در هیچ کجای جهان اگر کسی شناسنامه اش را گم کند چون در بایگانی های گوناگون پیشینه دارد شهروندیش را از دست نمی دهد و داشتن شناسنامه المثنی نیز در هیچ کجای جهان نشانه شهروند درجه دو بودن نیست!

پرسش: (..... یکی از فامیل هایم که بچه اش در ایران متولد شد و شناسنامه ایرانی را گرفت در سن شش ماهگی این بچه و تمام فامیل به سوئد مهاجرت کردند، این بچه که با زبان و فرهنگ سوئدی بزرگ شده و سی و هفت ساله است نه زبان فارسی می داند و نه می تواند بنویسد و در عرض این سی و هفت سال یک بار هم به ایران سفر نکرده است، آیا این شخص ایرانی است و یا سوئدی؟ .....)

پاسخ: بر پایه .....

..... آئین های شهروندی در همه جهان چنین کسی ایرانی به شمار می رود و اگر شناسنامه سوئدی گرفته باشد دارای شهروندی دوگانه خواهد بود!

از اینها گذشته اگر صد پسر سوئدی به تبریز بیایند و شناسنامه ایرانی بگیرند و با صد دختر ترک زبان تبریزی زناشوئی کنند آنها و فرزندان دورگه آنها هم تبریزی هستند و هم آذربایجانی هستند و هم ایرانی هستند!

چنان که اگر صد دختر چینی به تبریز بیایند و شناسنامه ایرانی بگیرند و با صد پسر ترک زبان تبریزی زناشوئی کنند آنها و فرزندان دورگه آنها هم تبریزی هستند و هم آذربایجانی هستند و هم ایرانی هستند!

البته اگر مغز کسی با زهر آریاپرستی از کار افتاده باشد ایران را سرزمین اهورائی آریائیان و ایرانیان را وابسته به نژاد اهورائی آریائی خواهد دانست، مانند محمدرضا پهلوی آریاپرست!

مادر محمدرضا پهلوی آریاپرست یک دختر ترک نژاد و ترک تبار و ترک زبان زاده شده در باکو به نام تاج الملوک آیرملو بود که هنگام آمدن به ایران زبان فارسی را نمی فهمید و از صفر آغاز به یادگیری زبان فارسی کرده بود! پدر محمدرضا پهلوی آریاپرست نیز که رضاشاه باشد از مادری ترک نژاد و ترک تبار و ترک زبان به نام نوش آفرین آیرملو زاده شده بود و نشانه های فراوانی در دست هستند که حتی پدر رضاشاه به نام عباسعلی داداش بیگ نیز از ترک های مازندران بود، خود رضاشاه نیز ترک زبان بود و از زبان فارسی سر درنمی آورد و پس از آن که به بزرگسالی رسیده بود از صفر آغاز به یادگیری زبان فارسی کرده بود! اما محمدرضا پهلوی ترک نژاد و ترک تبار ایران را سرزمین نژاد اهورائی آریائی دانسته و خودش و همه ایرانیان را وابسته به نژاد اهورائی آریائی می دانست!!!