Skip to main content

ســـالام دوســـلار

ســـالام دوســـلار
lachin
عنوان مقاله:
کسی که شش هایش را آب گرفته باشد نه بایستی روی شکم بخوابد..

ســـالام دوســـلار....
yaradiciliq... عزیز...
در مورد سوال شما....روی شکم خوابیدن نه تنها به بیماران مبتلا به کرونا کمک نمی کند درست ( به نظر من ) خطرناک هم هست. چـــــــرا؟
ویروس کرونا می تواند از 3 راه مختلف وارد بدن بشود.
_ از راه خون..سیستم دفاعی بدن این ویروس را در دستگاه گردش خون از بین می برد. هیچ خطری نیست.
_ از راه دستگاه گوارشی. باکتری های دستگاه گوارش این ویروس را از بین می برند. هیچ خطری نیست.
_ از راه حلق , دهان و بینی و شش ها ,« دستگاه تنفسی» . خطرناک ترین راه انتقال ویروس به بدن.
همانطور که میدانیم شش ها اندامی اسفنجی هستند که تبادلات گازی ( بین اکسیژن و کربن دی اکسید ) در کیسه های هوائی انجام می گیرد. کیسه های هوائی آخرین و کوچکترین انشعاب های هوای در شش هاست . بیش از 300 میلیون کیسه های هوای در شش ها وجود دارد. اگر این کیسه های هوائی را بطور مسطح در

کنار هم قرار بدهیم مساحتی مثل مساحت یک زمین تنیس خواهد بود. در طبیعت که شامل بیولوژی و فیزیولوژی میشود یک اصلی هست به این عبارت....... FORM FOLLOWS FUNCTION..مجموع مساحت سطحی کیسه های هوائی بایستی آنقدر زیاد باشد که بتواند مقدار احتیاج اکسیژن سلول های بدن را از هوا بگیرد و بعد کربن دی اکسید را بدون هیچ اختلالی به بیرون پس بدهد. مثال ساده دیگر..چرا گوش های ما مثل بشقاب های ماهواره های تلویزیون می ماند. به این خاطر که امواج صوتی را گرفته تا به گوش داخلی هدایت کند. و مکانیزم هدایت امواج به گوش داخلی به وسیله برجستگی و فرو رفتگی های که در غضروف گوش موجود است انجام می شود. اگر این برجستگی و فرو رفتگی های گوش را با ادامس جویده پر بکنیم , هدایت امواج صوتی به گوش داخلی سخت خواهد شد.
مثال دیگر بدن از نظر مهندسی .... چرا اکثر استخوان های بدن مخصوصآ استخوان های ران و ساق پا « تو خالی است » .. (( البته این فضا ها که پر از مغز استخوان هست ساختار سلول های بنیادی خونی هستند )) یک بحث دیگری است .. اگر به این فرمول ساده بنگریم
Breaking Stress = Force / Area
هر چه قدر ( مساحت ) کمتر باشد , تحمل استرس « بالا تر » می باشد. یعنی لوله های تو خالی تحمل استرس بیشتری از لوله های « تو پر » دارند. اگر استخوان های پا ( تو پر و یا SOLID ) بود استرس یک انسان 100 کیلوئی را نمی توانست تحمل بکند . به عبارت دیگر ... FORM FOLLOWS FUNCTION
دیواره های سلولی این کیسه های هوائی یکی از مهمترین پروتئین ها را بنام surfactant سورفکتانت ترشح میکنند. عمل کرد این پروتئین ها این است که به شش ها حالت « ارتجاعی » می دهد که شش ها بتوانند مثل (( کش مانند )) منبسط و منقبض بشوند. موقعی که این ویروس داخل سلول های شش می شود برای زنده ماندن و تاکثیر بایستی مواد داخلی سلول ها ( Oragelles ) ها را بخورند و مواد زاید شان که بصورت مایع است به بیرون پس بدهند. این مایعات کیسه های هوای و حتی فضای بین سلول های کیسه های هوای را با مایعات پر میکنند. موقعی که شش ها پر از این مایعات میشود , دیگر منقبض و منبسط شدن شش ها مختل میگردد , و مقدار اکسیژنی که وارد این کیسه های هوائی می شوند خیلی کم میشود. چون این کیسه ها پر از مایعات است نه فضای باز. و به این خاطر بیمار شروع به Panting و یا « له له زدن » میکند تا کمبود اکسیژن را با ( دم و باز دم مسلسل بار ) جبران بکند. اگر این مایعات بوسیله دارو و درمان از بدن خارج نشود , انسان (( خـــــــفــــه )) میشود.
و به این خاطر من فکر میکنم اگر کسی که شش هایش را آب گرفته باشد نه بایستی روی شکم بخوابد به این جهت که ( وزن بالای بدن (( منبسط شدن )) شش ها را مشکل میسازد. باشد که دوستان چه فکری میکنند.
راجع به پروتئین ( surfactant سورفکتانت ) بایستی اضافه شود که یکی از زیبائی ها طبیعت این است که تمام اندامهای انسان در شکم مادر در ماه های دوم تا چهارم بطور کامل تشکیل می شود و جای خود را میگیرند ولی چرا بایستی بچه ها لاقل 9 ماه در شکم مادر باشند بر میگردد به این پروتئین. سلول های دیوار های کیسه های هوائی , این پروتئین را فقط در ماه های آخر بارداری شروع به ترشخ کامل میکنند تا شش ها بدون هیچ مشکلی بتوانند منقبض و منبسط بشوند. و به همین خاطر بچه های که شش ماهه, هفت ماهه و ...... بدنیا میایند بخاطر کمبود این پروتئین در Incubator ها نگه داری میشوند تا این پروتئین به حد کفائی ترشح کرده تا شش ها بتوانند میزان کافی اکسیژن را به بدن برسانند. بهترین ها را برایتان آرزومندم..سن ساغ من سلامت..