Skip to main content

نمایش "مازاد متعفن"

نمایش "مازاد متعفن"
علی رضا اردبیلی

نمایش "مازاد متعفن"
فرهاد قنبری
ژاک لاکان معتقد بود تفاوت انسان با حیوانات در این است که انسان می داند

با مدفوع خود چه کند. انسان پس از راحت شدن از شر کثافت خود سیفون را می کشد، همه چیز را پاک می کند. (برای مثال یک قاتل یا دزد تمام آثار جرمش را پاک می کند تا هیچ اثری از خود به جای نگذارد. همانگونه که در توالت می داند با مازاد متعفن خود چه کند) خاصیت انسان است که اگر در توالت برای لحظه ای شیر آب را باز کرده و متوجه شود که آب قطع بوده است دچار دستپاچگی شده و به هر طریقی سعی می کند از شر کثافت خود خلاص شود. این وضعیت مختص انسان است. هیچ حیوانی جز انسان چنین توانایی را ندارد و به این خاطر حیوانات مدام در مازاد برون ریخته خود، دست پا زده یا آن را مقابل چشمان خود می بینند و توانایی خلاص شدن از شر آن را ندارند. این مواجه آگاهانه با "مازاد متعفن" در همه کثافت کاری های انسان قابل مشاهده است. یک قاتل با دقت فراوان تمام آثار جرمش را پاک می کند. یک متجاوز به گونه ای کاملا اخلاقی تظاهر به زیست اخلاقی می کند یا یک مسئول دزد و اختلاسگر به گونه ای رفتار می کند که انگار پیغمبر زاده است.
حال در جامعه با افرادی مواجه ایم که با اینکه می داند در توالت گیر کرده و متوجه قطع بودن آب هم شده است اما از این وضعیت نه تنها دچار ترس و استیصال نشده بلکه از آن عکس و فیلم تهیه کرده و با طرفداران خود به اشتراک می گذارد. در شبکه های اجتماعی افرادی را می بینیم نه تنها کثافت و مازاد متعفن خود را پاک نکرده و مخفی نمی کند بلکه آن را با تشریفات و افتخار به نمایش می گذارد.
پسر یکی از مسئولان سابق کشور به نام "ساشا سبحانی" یکی از این افراد است.‌ عکس ها و کلیپ های این آقا زاده در حال به نمایش گذاشتن مازاد متعفن خود مدام در شبکه های اجتماعی مشاهده می شود.
برخی سلبریتی های اینستاگرام با فالوئرهای چند صد هزار نفری بخشی دیگر از همین افراد هستند. اغلب آنها با پخش کلیپ های اروتیک یا به نمایش گذاشتن برجستگی های بدن در واقع مازاد متعفنی که انسانها زمانی به خاطر شرم یا حفظ ظاهر و.. سعی در پوشاندن آن داشتند را به صورت علنی به نمایش می گذارند.
امیر تتلو یکی دیگر از همین افراد است که هر شب مدفوع و مازاد متعفن خود را به صورت زنده در اینستاگرام برای صدها هزار نفر از طرفدارانش به نمایش می گذارد.
این افراد بدون هیچگونه شرم و ترس و و پنهانکاری، کثافت خود را نه تنها پنهان نمی کنند بلکه با تشریفات خاصی به نمایش عمومی می گذارند.
مسئله تاسف برانگیز دیگر میل و علاقه بخش بزرگی و قابل توجهی از جوانان و نوجوانان به تماشای این مازاد متعفن بدبو است. کلیپ های ساشا سبحانی و تتلو در حد وسیع به اشتراک گذاشته می شود و لایو اینستاگرامشان رکورد پخش زنده اینستاگرام را می شکند..
اگر تا چند سال قبل با انسانی مواجه بودیم که حداقل ظاهر را حفظ می کرد و با تظاهر سعی در پنهان کاری کثافت کاری های خود را داشت، حال با کمک برخی شبکه های مجازی این کثافت کاری ها به عنوان اعمالی ساختارشکنانه و قهرمانانه به نمایش گذاشته می شود.
این مرحله گذار از پنهان کردن مدفوع، به نمایش گذاشتن آن، نشانه ای از فرهنگی [یا جهانی] است که با سرعت زیاد در مسیر انحطاط حرکت می کند