Skip to main content

ســـالام دوســـلار

ســـالام دوســـلار
lachin
عنوان مقاله:
29 آوریل روز جهانی رقص ...و رقص های خان چوبانی و یاللی!

ســـالام دوســـلار...
همانطور که مشاهده میکنیم این روزها ما تورک ها از شمال, جنوب, غرب و شرق از طرف این پارسیان با فرهنگ 13 هزار ساله , در پشت پرده ستاره قئپ قیرمیزی و یا خنده دار از این در پشت پرده

پان فارسیسم ولی « اپوزیسیون و روشنفکران ایرانی و آذری مدافع تمامیت ارضی ایرانزمین، با کمک زحمتکشان و کارگران و دهقانان و چپها و ملیون و نمایندگان خلقهای ایران و آذری و کرد و بلوچ، » با ادبیّات شعبان بی مخی تحقیر میشویم. دوعبارت از پارسیان با فرهنگ را در اینجا باز هم تکرار میکنم.
(( آذزی بیســــواد ))......................
(مـــهمـــانـــان گـــــلـــه چـــران ))....
دوستان... 29 آوریل روز جهانی رقص است. در این پست یکی از قدیمیترین رقصهای ملت آزربایجان را معرفی میکنیم تا ببنیم این ( بیسوادان و گله چران ) که اصلآ نمی دانستند « توالت » چیست, چطوری می رقصیدند..
رقص « یاللی » یکی از قدیمیترین رقص های فلکلور آزربایجان است. سنگی که در این ویدیو می بینید نمونه ای از سنگ « قاوال داشی » است که اصل آن در منطقه قوبوستان آزربایجان شمالی قرار دارد. در این مکان یک سنگ نگه داشته شده است که رقص جمعی « یاللی» در اطراف آن برگذار میشد که برحی قدمت سنگ را هزاران سال پیش میدانند. باستان شناسان معتقدند از قاوال داشی برای تولید نوا برای رقصنده ها استفاده می شد. هنگامی که با سنگ های کوچکتر به این سنگ عظیم الجثه ضربه وارد می شود, صدای پر طننین و ژرف ایجاد میکند. شکل اولیه و ابتدائی «« یاللی »» در اطراف شعله آتش , بعنوان منبع نور و گرما به صورت جشن و مراسم بوده است. در چنین مراسمی اتش را که تبدیل به الهه شده بود, نیایش میکردند..یاللی با سرعت آرام و سنگین شروع شده و با قدم های سریع که به شکل دویدن است با سرعت سریع پایان می یابد.
رقص « یاللی» به عنوان میراث ماندگار به نام ملت آزربایجان در یونسکو ثبت جهانی شده است. رقص یاللی نمادی از همبستگی شکر گذاری و شادی و اقتدار می باشد.

رقص « یاللی »...
https://www.youtube.com/watch?v=Kxy2ydtiAdw

در رقص « چوبان » آنچه که ما مشاهده میکنیم رابطه انسان با طبیعت و خوشحال بودن در زندگی افراد است.
رقص خان چوبانی....
https://www.youtube.com/watch?v=sWtvozYK7A4
در ضمن هیچ وقت هم فراموش نکنیم که این ملت « گله چران » و توالت ندار , دانشمندی را بنام (( لو لاندو )) به دنیا عرضه کرد در سال 1962 جایزه نوبل در فیزیک را گرفت...
آنهائی که میخواهند ما را در فرهنگ پارسی ایرانی حل و آسیمیله بشویم بایستی گفته شود که عزیز (رقص بابا کرم ) پیشکشتان . ما با رقص گله داری و چوپانی خیلی خوشحال هستیم..

این هم رقص باباکرم شما....

https://video.search.yahoo.com/yhs/search?fr=yhs-sz-001&hsimp=yhs-001&hspart=sz&p=%D8%B1%D9%82%D8%B5+%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7+%DA%A9%D8%B1%D9%85#id=14&vid=a24e50ad6d4fb21466536f3b7695d472&action=view