Skip to main content

اردشیر زاهدی از عناصر اصلی

اردشیر زاهدی از عناصر اصلی
کاوه جویا

اردشیر زاهدی از عناصر اصلی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بر ضد دولت دکتر مصدق بود. آقای کیانوش توکلی نوشته است:«این اتهام درست نیست که :"اردشیر زاهدی، که از عناصر اصلی کودتای بر ضد دولت ملی زنده یاد مصدق بود"»

در کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ فضل الله زاهدی و پسرش، اردشیر زاهدی، هر دو شرکت فعالانه داشتند. مدارک و شواهد فراوانی برای شرکت فعالانه ی اردشیر زاهدی در این کودتای ننگین وجود دارد، از جمله اقرار خود اردشیر زاهدی: https://www.youtube.com/watch?v=Qwnu4rOi0RY

همچنین بسیاری از کتاب ها و دیگر نوشتارهای معتبری که درباره ی رخدادهای دوران دولت مصدق و کودتای ۲۸ مرداد نوشته شده اند، از نقش مهم اردشیر زاهدی در این رویداد، به تفصیل سخن گفته اند، از جمله کتاب خاطرات کرمیت روزولت، عامل مشهور سازمان سیا و مدیر اجرایی کودتای ۲۸ مرداد.
شگفت انگیز است که آقای توکلی از این همه سند و دلیل و نوشتار درباره ی این رخداد مهم تاریخ معاصر ایران بی خبر مانده است و با قاطعیت شرکت اردشیر زاهدی در کودتا را نفی می کند و می نویسد:
«این اتهام درست نیست که :"اردشیر زاهدی، که از عناصر اصلی کودتای بر ضد دولت ملی زنده یاد مصدق بود،" بلکه فضل‌الله زاهدی پدر اردشیر در کودتای 28 مرداد از عناصر کودتا بود.»!
خوب است که آقای توکلی دلیل خود را در نفی شرکت اردشیر زاهدی در کودتا ارائه دهد.