Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
به دنبال وقوع سلسله‌ای از انفجارهای گسترده روز سه‌شنبه در بندر بیروت پایتخت لبنان که دست کم ۱۰۰ کشته و بیش از ۴۰۰۰ زخمی برجای گذشت، کارشناسان و نهادهای امنیتی به گمانه‌زنی‌های مختلفی

كارشناسان و نهادهاى امنيتى به گمانه زنيهاى مختلفى
در باره ماهیت این انفجار پرداخته و هر کدام دلایلی را ارائه دادند.
در همین رابطه مقامات اطلاعاتی آمریكا در منطقه خاورمیانه، ارزیابی‌های اولیه خود از این انفجار را به فاكس نیوز گفتند.



منابع آمریکایی می گویند، اگر چه ظاهر این فاجعه حادثه‌ای تصادفی یاد شده است اما در عین حال می‌تواند به برخی اعمال «شرورانه» و آنچه در بندر حساس از اسلحه و غیره ذخیره می‌شود، ارتباط داشته باشد.



طبق گزارش اطلاعاتی آمریکا منابع متعددی می‌گویند كه بيشتر فعالیت‌ها در این بندر تحت كنترل «غير رسمی» حزب الله لبنان بوده است و پیش از این انفحار نشانه‌هايی از آتش سوزی در انبار مواد منفجره در داخل برخی تاسيسات این بندر مشاهده شده است.



همچنین منابع متعددی از وجود «جنایات سازمان یافته» در داخل این بندر که توسط حزب الله لبنان کنترل می‌شود، خبر دادند. لذا شاید این انفجار ناشی از چند ذخیره مواد منفجره باشد اما مطمئنا هیچ ارتباطی با مسائل تروریسم ندارد.



یک منبع اطلاعاتی دیگر آمریکایی اظهار داشت: «امکان دارد که این انفجار در نتیجه قرار دادن وسایل و ابزار آتش‌بازی، بنزین و سلاح در کنار هم رخ داده است».



این منبع افزود: «به طور رسمی این انفجار در مخزن بنزین رخ داده است اما بر اساس تجزیه و تحلیل ویدیویی انفجارها، یک انفجار کوچک درست قبل از انفجار دوم رخ داده است».



این منبع همچنین گفته است اختلاف در رنگ دود ناشی از انفجار نشان می‌دهد که این انفجار ناشی از ابزار آتش‌بازی، اسلحه و سایر مواد منفجره که ممکن است در مجاورت مکان انفجار نگهداری شده بود.



در همین حال، «ایان برادبری» رئیس شرکت استراتژیک مدیریت پدافند دریایی کانادا، معروف به «Terra Nova»، در باره انفجار بیروت گفت: «این بندر به عنوان قطب اصلی واردات و صادرات و باربری دریایی مدیترانه و لبنان به شدت آسیب دیده است.



گفتنی است که شرکت Gestion et Exploitation du Port de Beyrouth، بندر بیروت که روز سه شنبه شاهد انفجار مهیب شد را مدیریت می‌کند.



طبق این گزارش، یک پیمانکار لبنانی با شرکتی به نام Container Terminal Union اداره این بندر که یکی از بزرگترین و فعال ترین بندرهای دریای مدیترانه محسوب می‌شود را بر عهده دارد.



برادبری افزود: «واردات وسایل آتش بازی همه جا رایج است و منطقه‌ای که در این فیلم مشاهده می‌شود مکان مشخصی برای ذخیره این نوع کالا بوده است».



او همچنین افزود: «گمانه زنی‌هایی درباره حمل و نقل تسلیحات که قبلاً در این بخش بندر دریافت شده یا ذخیره می‌شدند وجود دارد ، اما تاکنون این موضوع تأیید نشده است».



برادبری اظهار داشت:«به نظرم روایت غیر واضح سرلشکر عباس ابراهیم ، رئیس اداره کل امنیت عمومی لبنان که در مصاحبه تلویزیونی که گفته است «آتش سوزی در انبار حاوی ابزار آتش‌بازی منبع اولیه انفجار بود» دقیق نیست و ربط دادن چنین انفجاری تنها به وسایل «آتش بازی» کمی ساده لوحانه است».



او افزود با این حال، این فاجعه، بار دیگر حزب الله لبنان را در معرض توجه عمومی در لبنان و منطقه قرار داد.



طی ماه‌های گذشته لبنان به عنوان نقطه‌ای اساسی در افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه به شمار می‌رفت.



ایفای این نقش منفی به دلیل فعالیت‌های گروه حزب الله لبنان وابسته به ایران است که خود را از یمن و سوریه تا به عراق درگیر جنگ‌های فرقه‌ای کرده و نه تنها برای منطقه مشکلاتی ایجاد کرده بلکه شکاف بزرگی نیز در داخل خود لبنان به وجود آورده است.



جاناتان شانزر ، معاون ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نیز در باره انفجار بزرگ در بندر بیروت گفت: « به نظر می رسد که انفجار در لبنان نتیجه حمله نظامی نبوده است».



او افزود: «در حال حاضر به نظر می رسد که این انفجار نتیجه ناکارآمدی بوده است. اما تنش‌های مداوم در لبنان نشان می‌دهد که انفجارها در آینده ممکن است نتیجه اقداماتی عمدی باشد. این تنش‌ها در زمان بسیار بدی برای لبنان به وجود آمده است».