Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
https://t.me/sarrizat/11047
از تلاش‌های بیهوده‌ی پان‌ایرانیست‌ها

قسمت چهارم

مئشه‌باشلی

@meshebashli

یکی دیگر از تلاش‌های بیهوده‌ی پان‌ایرانیست‌ها آنست که نسل امروز تورکان ایران همان اشتباهات گذشتگان خویش را تکرار کنند.

پان‌ایرانیست‌ها ـ همان نام ایرانی نازیسم ـ خیلی متمایل هستند و در عمل سعی می‌کنند که شعرا و ادبای نسل امروز ما بسان گذشتگان خود نظیر صائب تبریزی، اوحدی مراغه‌ای، نظامی گنجوی، خاقانی شیروانی و ... شعر و ادب فارسی را به اوج شکوفایی برسانند. آنان با ایجاد انواع محدودیت و محرومیت برای شعرا و ادبای تورک که در این راه گام بر نمی‌دارند و نیز تشویق و تحبیب تعداد معدود و انگشت‌شماری که در این راه گام بر می‌دارند، به تلاش بی‌ثمر خویش ادامه داده، می‌دهند و خواهند داد.

پان‌ایرانیست‌ها بیشترین تلاش خویش در این مورد را در عرصه‌ی سیاسی انجام می‌دهند. آنان در تلاش‌اند کشمکش برای اقتدار سیاسی بین شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم عثمانی را مبنای دشمنی و کینه‌ورزی نسل امروز ما تورکان ایران با برادران همسایه‌مان تورکیه قرار دهند و اشتباه آن شاهان تورک در جنگ و دشمنی با همدیگر را نسل امروز نیز تکرار کنند. اما غافل از آن هستند که از نظر نخبگان فکری و سیاسی ملتچی نسل امروز تورک، نه تنها کشور برادر تورکیه دشمن ما نیست بلکه با پیشرفت‌های گوناگون خویش موجب افتخار و سرافرازی دنیای تورک نیز است.

پان‌ایرانیست‌ها سخت در تلاش‌اند که با الگو قرار دادن دانشمندان دروغین از آن جمله سید حسن تقی‌زاده جیره‌خوار انگلستان که در مقطع مبتدی سواد حوزوی داشت، نسل امروز تورک رهرو وی و امثالش گشته از پشت بر هستی مادی و معنوی تورک خنجر بزند. و بدین‌سان است که پان‌ایرانیست‌ها با تکیه بر امکانات حکومتی در تلاش و مصمم هستند امثال سید حسن تقی‌زاده، شیخ محمد خیابانی و ... که به دست ساده‌لوحان تورک بستر را برای سلطه و حاکمیت پان‌ایرانیست‌ها آماده کردند، در جامعه دیده شوند تا الگو و شخصیت ملی نسل‌های بعد گردند. این کار را تقریباً از صد پیش شروع کرده‌اند.

پان‌ایرانیست نامدار سید حسین کاظم‌زاده ایرانشهر صد سال پیش شماره ۱۴ نشریه‌ی ایرانشهر را برای تجلیل از شیخ محمد خیابانی به وی اختصاص داد و مقالات ستایش‌آمیزی نوشته شد.

اما آنانی که برای حفظ و حراست از هستی مادی و معنوی تورک در ایران در مقابل هجمه‌ی پان‌ایرانیست‌ها قد علم کردند، نه تنها با سبعانه‌ترین شیوه‌ها از میان برداشته شدند و می‌شوند بلکه «جانی بالفطره» نامیده شده و نواخته شدند، و بنا به تصمیم و اراده‌ی پان‌ایرانیست‌ها در جامعه دیده نشدند.

اما زمانه تغییر کرده؛ امروز پان‌ایرانیست‌ها فعال مایشاء نیستند. دست به تلاش عبث می‌زنند.