Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
https://t.me/Turk_Qoshunu/2358
پروفسور شاپور رواسانی

دروغی به‌نام «نژاد آریایی»

متن کامل مقاله به همراه منابع:
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7832

1⃣ مبلّغ فرضیه‌های #برتری_نژاد_آریا بر سایر اقوام جهان و خویشاوندی ساکنان اروپا با این نژاد که از آسیا (هند) به سایر نقاط (اروپا) آمده و به‌علت مبارزه‌ی دائمی‌اش با نژادهای دیگر حاکم بر تاریخ شده، #ماکس_مولر (Max Muller) بود.

2⃣ سال‌ها بعد، ماکس مولر (1873) نظر خود را پس گرفت و هشدار داد که کلمه‌ی #آریا را می‌توان فقط در بررسی‌های #زبان‌شناسی به کار برد، نه در نام‌گذاری نژادی؛ و در این رابطه تأکید کرد که:
«شخص به سهولت فراموش می‌کند که وقتی ما از فامیل‌های آریایی یا سامی صحبت می‌کنیم، دلیل آن فقط تقسیم‌بندی زبان‌هاست. زبان‌های آریایی و سامی وجود دارند، اما غیرعلمی است که از «نژاد آریا»، «خون آریا» یا از «جمجمه‌ی آریایی» سخن گفته شود و سپس رده‌بندی مردم‌شناسی را بر اساس زبان‌شناسی قرار داد.»

3⃣ با وجود این‌که ماکس مولر آشکارا نظریات خود را در باب #نژاد_آریا پس گرفت، هنوز در اکثر کتب و فرهنگ‌ها همان نظریات اولیه‌ی وی نقل می‌شود!!

4⃣ ارائه‌ی فهرستی -حتی محدود- از نام کسانی که درباره‌ی #نژاد_آریایی تبلیغ کرده‌اند در این‌جا مقدور نیست. این فرضیه چنان در نوشته‌های سیاسی و به‌اصطلاح علمی – ایدئولوژیک یا تاریخ‌نگاری‌ها تکرار شده که برای عده‌ی زیادی جنبه‌ی #بدیهی یافته