Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
https://t.me/kitabsesi/3190
بخشی از نوشته‌های خنده‌دار یک پان‌ایرانیست ترسیده از قدرت رسانه‌ای تورکیه در سایت مشرق‌نیوز:
«رسانه‌های تورک در کنار تأثیر پان‌تورکیسم خود، باعث تورک‌سازی و

تورک‌سازی و جعل هویت برخی اقوام منطقه می‌شوند، و به طور گسترده‌ای سعی در همانند‌سازی اقوام تورک کشورهای هدف با تورک‌های ترکیه دارند. در این راستا آنان سعی می‌کنند در قالب ریشه‌شناسی قومیت به تمام تورک‌ها منشاء واحد بدهند. و با توجه به دامنه‌ی گسترده‌ی مخاطبان خود و بالاخص اشتراکات زبانی ـ فرهنگی موجود بین خود و سایر اقوام همچون تورکمن‌ها، آذری‌های ایران و ... باعث نفوذ زبان تورکی استانبولی در زبان تورکمن‌ها و تورک‌های ایران و آذربایجان می‌شوند تا بتوانند با توجه به همسان‌سازی زبانی، نوعی همبستگی قومی پدید آوردند و پروژه‌ی تورک‌سازی خود را ادامه دهند.»

——————

آقا یا خانم پان‌ایرانیست! همه‌ی نوشته‌ات قبول؛ فقط اگر بتوانی ۱ تا ۱۰ را در دو زبان به قول شما آذری ایرانی و تورکی استانبولی بشماری و مقایسه کنی.

یک سوال هم داشتم از شما. الان که دارم این مطلب را می‌نویسم، مادرم مرا صدا زده و می‌گوید: «گل بورا، ایشیم وار». به نظر شما زبان مادر من آذری ایرانی است یا تورکی استانبولی؟

* تورکی استانبولی نامی است که پان‌ایرانیست‌ها و آذری‌اندیشان به تورکچه یعنی همان زبان معیار تورکی می‌دهند تا مثلاً بگویند این زبان مال فقط تورکیه است و تورک‌های ایران باید به زبان آذری ایرانی صحبت کنند.