Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
https://t.me/Az_Sesi/5083
https://t.me/Az_Sesi/5082
این اتنونیم نام عمومی اقوام پروتوترکی بود که در مزوپوتامیا زندگی میکردند. تاریخ سکونت سوبارها در

این اتنونیم نام عمومی اقوام پروتوترکی بود که در مزوپوتامیا زندگی میکردند. تاریخ سکونت سوبارها در این منطقه از تاریخ کتابت نام سوبار در کتیبه های میخی بسیار کهن تر میباشد. در دوران تمدن های جارمو، خاسون، خلف و عبید شمالی(۷-۴ هزار سال ق.م) مدرکی دال بر مهاجرت اتنوسی دیگر به سرزمین سوبار وجود ندارد. اقوام سوبار که با شروع کوچ بزرگ از مزوپوتومیا در اواسط هزاره چهارم ق.م پراکنده شده و البته بعد از دوران پروتوترک در جنوب غرب سرزمین پدری سکونت داشتند تا اولین مهاجرت های اقوام سامی به این سرزمین اهالی بومیِ سوبارتو بوده اند.

چونکه اکثر توپونیمهای این منطقه قبل از ورود اقوام سومر، آکاد و هوری که به ترتیب در ادوار بعد آمده و در مزوپوتامیا ساکن شدند ترکی بوده است. به همین دلیل هم احتمال تعلق تمدن های قدیم خاسون و خلف(که در مزوپوتامیای شمالی شکل گرفته و به مناطق اطراف سرزمین پدری اولیه گسترش یافته بودند) به اقوام سوبار بسیار محتمل است چون سکونت اتنوس دیگری قبل از سوبارها در اراضی که سوبارتو نام داشت در تاریخ مشخص نیست.
اولین قوم ترکی که در منابع نوشتاری نامش قید میشود سوبارها هستند.اهالی سرزمین سوبارتو که اراضی شمال مزوپوتامیا بالاتر از بغداد را احاطه میکرده در اواسط هزاره سوم ق.م در نوشته های میخی تحت نام سوبار و در مفهوم " çay adamı/انسانهایی که کنار رودها زندگی میکنند" شناخته میشدند.