Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
https://t.me/eyvaztaha/845
جمهوری باکو؟
#ایوازطاها
سنگ پرتاب‌کردن خوب نیست. اما وقتی کسی در خانه‌ی شیشه‌ای نشسته اصلا خوب نیست که به خانه‌ی دیگری سنگ پرتاب کند. برخی افراد مرکزگرا از

سنگ پرتاب کند. برخی افراد مرکزگرا از جمهوری آذربایجان با نام جعلی "جمهوری باکو" نام می‌برند. این امر اشکالی ندارد، بخصوص اگر فرد بتواند با چنین تسمیه‌ی آتش خشم ویرانگرش را فروبنشاند. اما اینجا دو مسئله وجود دارد:

اول اینکه برای تسمیه‌ی متقابلی باید آماده باشد. مثلن اگر فرداروزی از جمهوری‌ خودمختار ترک یاکوتسان در شرقی‌ترین نقطه‌ی فدراسیون روسیه تا جمهوری‌های ترک آسیای مرکزی، و از آذربایجان و گاگائوزیا تا قبرس شمالی و جمهوری ترکیه در کتاب‌های درسی به جای ایران نوشتند ممالک محروسه، و یا خیلی امروزی‌ترش کردند: "جمهوری نصفی از تهران تا نصفی از شیراز"، دیگر نباید کسی کهیر بزند. باید قبول کند که دیگری هم حق دارد بر اساس فانتزی‌های قومی خود تسمیه‌ای را بار کسانی کند که به موجودیت کشوری که در پایتختشان سفارتخانه دارد، احترام نمی‌گذارند.

دوم اینکه عبارت "جمهوری باکو" به خودی‌خود اهمیت ندارد، اهمیتش در جنبه‌ی سیمپتوماتیک آن است. نشانه‌ای است از یک بیماری نژادی و یا کینه‌ای که مرتب بازتولید می‌شود. کینه‌ای که خود عامل تفرقه‌ در کلیت حاضر است. چون مخاطب چنین تسمیه‌ای در وهله‌ی اول بخشی از مردم داخل کشور است. همان چهل درصدی از هموطنان که به آن کشور دلبستگی دارند، همچنانکه وقتی اسم بخارا می‌آید در دل برخی دیگر از هموطنان قند آب می‌شود.

@eyvaztaha