Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
https://t.me/kitabsesi/3325
دموکراسی بدون زبان
بدون زیر ساخت های محکم سیاسی و اقتصادی دموکراسی رخ نخواهد داد جامعه فارسی زبان با داشتن زبان و فرهنگ خودی و نیز برخی از مراکز شهری آن

زبان و فرهنگ خودی و نیز برخی از مراکز شهری آن که دارای اقتصاد رشد یافته هستند خواهان دموکراسی هستند در حالیکه هر چه قدر از مرکز دور می شویم وضعیت فرهنگی و اقتصادی غم انگیز می باشد . به عنوان نمونه اکثر شهرهای پیرامونی از وضعیت بد اقتصادی مشکل بیکاری و عدم سرمایه گذاری رنج می برند . به این وضعیت، مشکل اساسی که همان فرهنگ است را نیز بیفزائیم ،معضلات دوچندان می شود . بدون در نظر گرفتن وضعیت فرهنگی اقوام ما نمی توانیم به سطح فرهنگ عالی برای نیل به دموکراسی یک قدم مثبت برداریم . اکثر مردم نمی توانند از تلویزیون به عنوان رسانه عمومی استفاده مطلوب و حداکثری بکنند زیرا از زبان به عنوان انتقال دهنده فرهنگ درست استفاده نمی شود .اخباری که از رسانه های استان پخش می شود و یا فیلم های ساخته شده عجین با فرهنگ قومی نبوده و قابل فهم نیستند. آن بخشی از زبان که اصطلاحا بومی می گویند برای مردم نامأنوس و قابل فهم نیست .اگر یک آذربایجانی تورک بخواهد به فرهنگی که به غلط فرهنگ برتر نامیده میشود دست یابد در این صورت مجبور است در زبان و ادبیات فارسی هضم شود چنین امری غیرممکن و غیر قابل قبول است و طبعا با نوعی پس زنی روانی به کنار گذاشته شده و فرد و جامعه را معطل نگه می دارد . این روش هضم و هدم در گذشته آزمایش شده و نتیجه ای نداشته است با این حال برخی سازمان ها و ارگانها و نیز برخی نهادهای غیر مسئول در به کارگیری آن مصر هستند .

جامعه ما در یک برزخ فرهنگی و اقتصادی گیر افتاده و نه قدرت به جلو رفتن دارد و نه می تواند تماما به گذشته برگردد چنین شرایطی هرگونه برنامه ریزی در حوزه های مختلف را عقیم و باطل می سازد . واقع بینی اصل اساسی برای پیشرفت جامعه است . اگر روشنفکران و مسئولان این واقعیت را قبول نداشته باشند و صرفا بخواهند با ادبیاتی روشن‌فکرانه اما در اصل جدل گونه است راه فرار را بر خود هموار سازند دیگر چه امیدی می توانند به عامه مردم داشته باشند متاسفانه فرهنگ روشنفکری در جامعه ما دچار سطحی زدگی شده و برخی با اشعار و حرف های عارفانه می خواهند جامعه را به تحسین خود وادارند و بدین ترتیب از اینکه در اقلیت منتقد بمانند می ترسند .

بهنام کیانی اجیرلی. @behnam_kianii