Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
https://t.me/sarrizat/11773
پاکسازی در حاکمیت آزربایجان در راستای اصلاحات یا تسویه سیاسی ؟
آراز ماراغالی
پس از درگیریهای اخیر آزربایجان با ارمنستان در منطقه تووز و حمایت خودجوش و

منطقه تووز و حمایت خودجوش و بی سابقه مردم از جنگ بمنظور خاتمه دادن به سالها اشغال قره باغ توسط ارمنستان اشغالگر ، حال مسیر سیاسی آزربایجان وارد مرحله جدیدی شده است .
چرا که بیداری ملی در آزربایجان به نقطه عطف خود رسیده و مردم در پی جوابی منطقی برای سوال های خود در مورد مسائل ملی از جمله مسئله قره باغ می باشند .
در این بین الهام علیف بعنوان رئیس جمهور آزربایجان نیز پیام ملت خویش را به روشنی دریافت نموده و از آن پس با عنوان اصلاحات در حاکمیت به پاکسازی مسئولین وابسته به روسیه پرداخته است !
اخیرا در ادامه اقدامات پاکسازی حاکمیت در آزربایجان ، دولت سر نیزه را بسوی رامیز مهدی اف گرفته است .
اما رامیز مهدی اف کیست ؟
بسیاری رامیز مهدی اف را نفر دوم آزربایجان می شناسند چرا که نامبرده در زمان مرحوم حیدر علیف از نزدیکان وی و از افراد تاثیر گذار دولت وی بود و پس از درگذشت ایشان نیز در حاکمیت الهام علیف نیز نامبرده مقام و جایگاه خود را در این دولت نیز حفظ نمود .
اغلب انتصابات در دولت با نظر مهدی اف انجام می پذیرفت و قطعا در این سالهای متمادی نامبرده وابستگان و افراد مطیع خویش را در پستهای مختلف دولتی جایگزین نموده است .
حتی در مورد انتخابات مجلس ملی نیز رامیز مهدی اف به عناوین مختلف افراد مورد تایید خویش را روانه مجلس می نمود .
اما وابسته بودن مهدی اف به روسها تقریبا بر هیچ کس پوشیده نیست بطوریکه تحلیلگران سیاسی وی را نماینده و حافظ منافع روسیه در حاکمیت آزربایجان می دانند .
اصل اختلاف و زاویه حاکمیت با رامیز مهدی اف از سالها پیش هویدا گشت .
زمانیکه الهام علیف تصمیم گرفت تا زمینه را جهت کناره گیری از قدرت و جایگزین نمودن همسر خویش یعنی مهربان علیف بعنوان رئیس جمهور آزربایجان مهیا نماید .
اما رامیز مهدی اف کاملا با این طرح مخالف بود و به عناوین مختلف سعی می نمود تا مانع این کار شود .
شاید اربابان روس وی این دستور را به او داده بودند !
بدین منظور خانم مهربان علیف در انتخابات اخیر مجلس ملی تلاش نمود تا افراد نزدیک به خود را وارد مجلس نماید ولی رامیز مهدی اف به طرق مختلف مانع اینکار شد و مهربان علیف تنها توانست حدود ۴۰ نفر از افراد نزدیک به خود را به مجلس بفرستد .
بدین ترتیب باز اکثریت مجلس جدید هم راستا با چینش رامیز مهدی اف تشکیل شد .
اما ماجرای اخیر منطقه تووز باعث تقویت حس ملی در بین مردم و شدت گرفتن نفرت همگانی نسبت به ارمنستان و بلاخص روسیه گردید بطوریکه باعث برخی چرخش ها و تغییرات در معادلات سیاسی در کشور شد .
حال نقش ایران در این میان خود موضوعی جدا و مفصل می باشد که نیاز به بررسی جداگانه دارد .
در این میان الهام علیف از شرایط به نحو احسنت استفاده نموده و با یک تیر چند نشان را هدف گیری نمود .
او با طرح پاکسازی دولت از نامحرمان ، اقدام به برخی تسویه حسابهای سیاسی نمود .
اولا اینکه به ملت این پیام را داد که صدای آنها را شنیده و در صدد منسجم نمودن یک دولت ملی و مستقل می باشد و دیگر اجازه نخواهد داد افراد وابسته به روسیه در امور داخلی کشور دخالت نمایند .
دوما با پاکسازی افراد مخالف خود و جایگزین نمودن نزدیکانش بجای آنها شرایط را برای انتقال قدرت به خانم مهربان علیف مهیا می نماید .
سوما قصد دارد با برخی اقدامات با جلب نظر ملی گرایان آزربایجان ، نام خود را بعنوان یک رئیس جمهور ملی در تاریخ آزربایجان ماندگار نماید .
چرا که با توجه به آنچه که در ابتدا گفته شد و از طرفی قیام مردم بلاروس به منظور خاتمه دادن به حاکمیت ۲۶ ساله لوکاشنکو ، آزربایجان نیز آبستن برخی تحولات می باشد و قطعا در صورت سرنگونی لوکاشنکو ادامه این اعتراضات به آزربایجان نیز کشیده خواهد شد .
از اینرو الهام علیف با اقدامات اخیر خویش در صدد مدیریت شرایط به نفع خویش و حاکمیتش می باشد .
لذا برخورد با رامیز مهدی اف بزرگترین اقدام و تسویه حساب سیاسی الهام علیف محسوب می شود و در روزهای آینده شاهد کشمکش و جدالهای سیاسی دیگری نیز خواهیم بود .
اما بزرگترین سوالی که در این میان انظار عمومی منتظر پاسخ آن از طرف الهام علیف می باشند این است که چرا در این سالهای متمادی مرحوم حیدر علیف و سپس خود الهام علیف تا به امروز متوجه خیانت رامیز مهدی اف نشده اند ؟
آیا این ضعف و عیبی بزرگ برای خاندان علیف محسوب نمی شود ؟
و آیا اگر از ابتدا به این موضوع پی برده اند چرا تا به