Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
https://t.me/kitabsesi/3386
مگر صمد چه گناهی مرتکب شده است؟!
جامعه ی آذربایجان یک جامعه ی مذهبی است.در صدو چند سال اخیر اعتقادات دینی و مذهبی در تحولات جامعه ، مبنای بسیار مؤثری در پذ

جامعه ، مبنای بسیار مؤثری در پذیرش هر فکر واندیشه و تحول جدیداز طرف عامه ی مردم بوده است.در چنین جامعه ای اصلی ترین حربه ی رژیم پهلوی ایجاد تقابل بین فعالان مدنی و مبارزان با عامه ی مردم ،با توسل بر #مذهب بوده است.در حالیکه خودشان به زوردر روز روشن #چادرازسرناموس_مردم برمی داشتند.عجیب نیست؟!

نگاه به افکار واندیشه های صمد وقضاوت در آنها بدون درنظر داشتن شرایط زمانی این نویسنده ی بزرگ، باعث خطا رفتن برخی ها در شناخت واقعی او شده است.

دوران صمد دوران حاکمیت استبداد بود.شکاف طبقاتی جامعه هم در کنار استبدادسیاسی امثال صمد ها را به سختی می آزرد.همین اوضاع نامساعد جامعه ی آن سال های ایران، باعث گرایش صمد ها به تفکراتی شد که برای پایان دادن به این شرایط جذابیت بیشتری از خود نشان می داد:
«مارکسیسم» چهره ی جذاب آن سالها

فعالان‌سیاسی،مدنی و حتی برخی مذهبی ها بنا به مقتضیات زمان و شرایط حاکم ،تاثرات زیادی ازاین گرایشات چپی داشته اند.از آنجایی که منشا این تفکرات در آن زمان روسیه بود،
فرصت مناسبی برای حاکمیت وقت به وجود آوردکه با کمونیست (به معنی بی دین ) نامیدن این عده ،آنان را در میان مردم بی اعتبار کرده و مردمی را که مورد خطاب آنان بودرا دلزده و متنفرکند.یکی از کسانی که از این تخریب در امان نماند #صمدبود.

با چه منطقی می توانستنددر مقابل روشنگری های
#ماهی_سیاه_کوچولو ی صمد به ایستند؟! امثال صمد باید کمونیست و بی دین معرفی می شدند کم هزینه ترین راه هم برای بی تفاوت کردن مردم نسبت به اندیشه ی صمد همین راه بود.
آخر سر هم دیدند این
#حربه_ی_کثیف مؤثر نیفتاد و کلام بیدارگرصمدفراتراز آذربایجان در سراسرایران طنین افکند، راه چاره ی دیگری اندیشیدند.

نکته ی تأسف بار وجود کسانی در روزگارما هست که طفیل همان اندیشه تخریب گر هستند.اماهیچ دلیل و منطقی برای بدنام کردن صمد و خاموشی فریاداوندارند، جز تکرارهمان حربه ی کثیف دوران پالانی ها .

مگر صمد چه کرده است جز آگاهی بخشی و روشنگری درجامعه ای که در گرداب دیکتاتوری، گردن به یوغ خفقان نهاده بود؟!
آخرسر دراین راه جان خود را هم ازدست داد.

در جامعه ی خفقانی که صمد می زیست، او به فکر تحول در اندیشه ی همه ی کودکان ایران بود از هر قوم وزبانی .تنها راه رهایی از استبداد آن روز ها هم همین بود. جامعه ی هدف او ،به گستردگی همه ی اقوام وزبانها بود.

اندیشه ی صمد تنها برای آذربایجان ویا ایران نبودو نیست. اندیشه ی صمد اندیشه ی جهانی است برای همه ی کسانی که به دنبال هوای تازه هستند به دنبال رفتن از برکه به دریا واقیانوس هستند.
برکه مبارک کسانی باد که هنوز در گذشته مانده اند.

به نظرشما چرا عده ای هنوز هم با وجود اینکه جسم صمددرمیان ما نیست، باز با حربه ی «کمونیست»بودن در حال تخریب #صمد هستند؟!