Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
https://t.me/oyrencisesi/7590
آیا سرنوشت دریاچه اورمیه در انتطار ساوالان است؟!
اؤیرنجی سسی: احداث جاده در دامنه‌های کوه ساوالان باعث نگرانی فعالان محیط‌زیست و فعالان فرهنگی از وقوع یک

وقوع یک فاجعه زیست‌محیطی دیگر در آزربایجان شده است.

سپتامبر 3, 2020 slider، آزربایجان جنوبی، اخبار ۰ دیدگاه
به گزارش اؤیرنجی در چند روز گذشته اخبار و تصاویری در فضای مجازی در حال پخش است که اجرای راه دسترسی به پروژه در حال احداث یک پیست اسکی در دامنه ساوالان را زیر سؤال برده و آن را تخریب محیط‌زیست قلمداد می‌کنند؛ اما مسئولان محیط‌زیست استان اردبیل معتقدند این پروژه آسیبی به محیط‌زیست منطقه نمی‌زند.
حسن قاسم پور معاون فنی حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره این طرح گفت: گزارش‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد از تخریب در منطقه آلوارس شهرستان سرعین موجب شد تا کارشناسان این اداره کل از این محل بازدید کنند و مشخص شد که منطقه خارج از مناطق تحت مدیریت این اداره کل قرار دارد.
در سوی دیگر کریم حاجی‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل در رابطه با احداث این جاده و آسیب آن به اثر طبیعی تاریخی ساوالان گفت: در حال حاضر پرونده ثبت جهانی کوه ساوالان به‌عنوان شاخص‌ترین اثر طبیعی تاریخی در دست تدوین است. تکمیل پرونده و تقاضا برای ثبت جهانی ایجاب می‌کند که تدابیر حفاظتی به‌ویژه از محیط‌زیست و محدوده کوه اعمال شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان تأکید کرد: در شرایط فعلی احداث جاده جدید پیرامون این اثر تاریخی طبیعی صحیح نیست و به‌جای جاده‌های جدید می‌توان مسیرهای تردد موجود را بهسازی کرد.
رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران نیز در این خصوص گفت: ما هم‌صحبت‌هایی در مورد جاده کشی مخفیانه شنیده‌ایم و بر همین اساس از هیئت استان در این خصوص استعلام کردیم که هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. ما پیگیر این موضوع هستیم، اما عملاً نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.
فعالان حامی محیط‌زیست شهرستان خییاو روز گذشته به‌منظور اعتراض به احداث طرح موسوم به کمربند طلایی در محل احداث آن تجمع اعتراضی برگزار کرند که با دخالت نیروی انتظامی این تجمع مسالمت‌آمیز خاتمه یافت. فعالان محیط‌زیست معتقدند احداث این جاده علاوه بر تخریب جبران‌ناپذیر دامنه‌های بکر و ییلاق‌های ساوالان، آسیب جدی به زیست‌بوم حیوانات در شرف انقراض منطقه وارد می‌کند.
آیدین آذر دخت از فعالان محیط‌زیست در خصوص این طرح می‌گوید: احداث جاده جدید پیرامون این اثر تاریخی طبیعی صحیح نیست و به‌جای جاده‌های جدید می‌توان مسیرهای تردد موجود را بهسازی کرد. ازجمله مسیر آلوارس به موئیل یکی از مسیرهای ارتباطی مناسب است که با مداخله و بهسازی می‌تواند سرعین و مشکین‌شهر را به یکدیگر متصل کند.
این فعال محیط‌زیست ادامه می‌دهد: مجوز هیچ مجوزی برای احداث جاده جدید صادر نشده و مسئولین امر صرفاً مجوز بهسازی مسیرهای موجود را در اختیاردارند و اقدام به ایجاد جاده جدید غیرقانونی است.
ابراهیم رشیدی فعال سیاسی اهل خییاو در نوشته‌ای درباره احداث این جاده می‌نویسد: خواسته قاطبه مردم استان اردبیل تعریض جاده مغان است که در پنج ماه گذشته نزدیک صد نفر از عزیزانمان جان خود را در این جاده ازدست‌داده‌اند. از بستگان بنده ظرف ده روز گذشته سه جوان که تمام اندوخته خانواده‌هایشان بودند در اثر تصادف درگذشته‌اند. حال مسئولان استانی بجای پرداختن به این مهم اصرار دارند در ارتفاعات ساوالان جاده‌ای احداث کرده و محیط‌زیست آنجا را نابود کنند. چرا چنین تصمیم‌هایی به قضاوت و نظر عموم آگاهان و کارشناسان گذاشته نمی‌شود و مردم تنها هنگام شنیدن صدای ماشین‌آلات سنگین از موضوع آگاه می‌شوند؟ آیا آنجا چیزی برای دزدیدن پیدا کرده‌اند؟
مجید عصری هنرمند آزربایجانی نیز در صفحه اینستاگرام خود با انتشار ویدئویی از مسئولین خواست از ایجاد جاده جدید در دامنه ساوالان خودداری کرده و این هزینه و زمان را صرف بهسازی جاده مشکین-مغان کنند.
بسیاری از فعالان زیست‌محیطی معتقدند احداث جاده در دامنه‌های کوه ساوالان منجر به وقوع فاجعه‌ای همچون خشک شدن دریاچه اورمیه خواهد شد.