Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
https://t.me/c/1205385033/232367
ادامه (٢)
با در نظر گرفتن مرکزیت تبریز؛ تمام اراضی که به طور پیوسته با تبریز قرار دارند و در بین مردمان ساکن در آن اراضی، فرهنگ و زبان ترکی آذربایجانی

اراضی، فرهنگ و زبان ترکی آذربایجانی جریان دارد، آذربایجان محسوب میشود. متأسفانه در بخشهایی از این گونه اراضی آذربایجان، ترکیب جمعیت با تحمیلات گوناگون تغییر داده شده و مشکل مضاعف گشته است که لازم است از این زاویه به حدود تاریخی آذربایجان که در کتب تاریخی مختلف ثبت و ضبط شده است، تأکید شود. همچنین این را نیز باید در نظر داشت که ترکان آذربایجان با سایر ترکان ساکن ایران که به دلایل تغییر ترکیب جمعیت دربعضی از اراضی، مهاجرت ویا وجود بعد مسافت که از سرزمین آذربایجان فاصله دارند ویا به گویشی متفاوت با گویش ترکی آذربایجانی تکلم میکنند، برادری زبانی و فرهنگی دارند و سرنوشت همۀ ترکان ساکن ایران خواهی – نخواهی جدا نیست، بلکه به هم پیوسته میباشد! البته در درجۀ اول لازم است ترکان هرمنطقه ای در ایران، خودشان برای حفظ هویت خود به طریق اصولی، مسالمت آمیز و به دور از خشونت بکوشند و در عین حال همبستگی و غلایق خود با ترکان سایر مناطق را فراموش نکنند.
اشاره شد در گذشته عده ای از بیرون موجودیت ترکان ایران را، خصوصاً ترکان آذربایجان را مورد هجوم قرار میدادند، انکار کرده و زیر سئوال میبردند! اکنون وضعیت دگرگون شده و هجمه ها مضاعف بلکه چندین برابر شده است. یعنی علاوه بر اینکه حمله های عوامل بیرونی ضدترک و ضد آذربایجانی به قوت خود باقیست. عده ای هم پیدا شده اند که از درون ترکان آذربایجان و موجودیت آذربایجان را مورد حمله قرار میدهند و خواسته یا ناخواسته در صدد متزلزل کردن صفوف نسبتاً منسجم ترکان آذربایجان هستند. اینان بطور عمده به دو دسته بزرگ تقسیم میشوند:
1⃣ کسانی که به ظاهر بر عنصر زبانی تأکید دارند و عملاً سعی میکنند عنصر آذربایجان را کمرنگ کنند.

2⃣ کسانی که بر سرزمین آذربایجان و زبان«آذری» تأکید دارند و سعی میکنند زبان و هویت ترکی را کم اهمیت جلوه دهند.
کسانی که به ظاهر بر هویت و زبان ترکی در ایران تأکیدمیکنند، نقش آذربایجان و ترکان آذربایجان را که بعنوان نیروی محرکۀ موجودیت ترکان ساکن ایران میباشد، بی اهمیت جلوه میدهند ودر صورت توانستن مایل به حذف آنها از معادلات هستند. سر سلسلۀ این جریان که خود را به «تورک ائلی» موسوم میکنند شخص مجهول الهویه ای به نام«مئهران بهاری» میباشد و حدود 10 الی 15 نفر هم به نوعی نظرات و ادعاهای او را تکرار میکنند. اشخاصی نظیر فاهران پورنجفی بالوو(Balov Fahran Purnecefi) بابک جوانشیر(Babək Cavanşir)، گونتای جوانشیر(Güntay Cavanşir= برگوتای ایلتیریش Bergutay İlteriş) و...
اینان با نگرش فله ای به موجودیت ترکان ایران، «اقوام ترک» ساکن ایران را صرفاً بعنوان «ترک»معرفی میکنند و خصوصیات زبانی، فرهنگی، دینی، تاریخی و فاصلۀ جغرافیایی محل سکونت آنان را بی اهمیت جلوه میدهند.
پر واضح است همانطور که ترکان در ترکیه، ترکمنستان، قیرقیزستان، اؤزبکستان، قازاقستان، افغانستان و... دارای ویژگیهای خاص خود هستند و لازم است از سوی دیگر ترکان به رسمیت شناخته و محترم داشته شود؛ ترکان ساکن در مناطق مختلف جغرافیای سیاسی ایران هم دارای ویژگیهای خاص خود هستند و باید از سوی همه محترم شمرده شوند. مبلغان «تورک ائلی» با کم اهمیت جلوه دادن و انکار ویژگیهای ترکان ساکن در مناطق مختلف ایران، یک هویت انتزاعی برای آنان تبلیغ میکنند و در عمل با تبلیغات خود سرعت آسیمیلاسیون همۀ ترکان را افزایش میدهند.
در کنار مبلغان جریان«تورک ائلی» بعضی از دیگر جریانات هم به نوعی وبه ظاهر با تأکید بر عنصر ترک سعی دارند از اهمیت منطقۀ ترک نشین آذربایجان بکاهند و «یک هویت انتزاعی برای ترکان ایران» تبلیغ میکنند که در عمل همان نتیجه جریان «تورک ائلی» حاصل میشود و به روندآسیمیلاسیون ترکان در ایران، سرعت میبخشد. یکی از جریانات شاخص مبلغ این تفکر، تشکیلاتی بنام « اتحاد دمکراتیک آذربایجان- بیرلیک» میباشد که آقای یونس شاملی و همکارانش در آن متشکل هستند.
ادامه