Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
ادامه(٣)
https://t.me/c/1205385033/232368
این تشکیلات در عین حال که منسوبیت به آذربایجان را در نام خود دارد، ولی عملا سعی دارد آذربایجان و ترکان آذربایجان را کم اهمیت جلوه دهد. در نقطۀ

در نقطۀمقابل جریان«تورک ائلی» و تشکیلات « اتحاد دمکراتیک آذربایجان- بیرلیک» کسانی فعال هستند که بر آذربایجان، آذربایجانی، آذری و آذربایجانجا تأکیددارند. زبان ترکی عمومی و رایج در آذربایجان را به اصرار «زبان آذری» مینامند و استدلالشان اینست که اگر ترکان آذربایجانی خود را «ترک» معرفی کنند مغضوب اروپا خواهند شد. چون اروپاییها از ترکان عثمانی خاطرۀ خوشی ندارند. در نیتجه اگر ترکان آذربایجانی بر «تُرک» بودن نام اتنیکی خود و «ترکی»بودن زبان خود اصرار ورزند، اروپانیان همانطور که برعلیه ترکان عثمانی و ترکیۀمعاصر موضع گیرکرده اند بر علیه ترکان آذربایجانی هم موضع گیری خواهندکرد. کسان چون آقای حبیب ماکو، دکتر علیرضااصغرزاده و سایرین مبلغ این تفکر تسلیم طلبانه و منفعلانه میباشند. برخلاف نظر اینان؛ ما اگربخواهیم بعنوان یک ملت زنده، بحیات خود ادامه دهیم؛ باید چنان بر هویت اتنیکی و زبانی خود تأکیدو از آن دفاع کنیم که تمام ملت از جمله ملل اروپایی مجبور به تمکین وبه رسمیت شناختن هویت زبانی و ائتنیکی ترکان آذربایجان باشند. ما اگر توانسته ایم در ایران هویت ترکی خود را تثبیت کنیم، در کل دنیا هم خواهیم توانست تثبیت کنیم.
موضع دیگری:
کردستان سرزمینی است که در آن اقوام مختلفی از جمله کرد، ترک، لر و... زندگی میکنند. هرگاه بخواهیم کسی را به کردستان منسوب کنیم میگوییم کردستانی واین لزوماً به معنای منسوبیت کردی نیست و میتواند منظور گویند منسوبیت«ترکی» و یا «لُری» نیز باشد. چنانکه کردهای کردستان منسوبیت خود را «کُرد» و زبان خود را «کردی» معرفی میکنند و ترکهای ساکن کردستان منسوبیت اتنیکی خودرا «تُرک» وزبان خودیا «تُرکی» معرفی میکنند و هر نمیگویندزبان ما «کردستانی» است !!!
آذربایجان هم سرزمینی است که در آن اقوام و اتنیکهای مختلف ازجمله ترک، کرد، تالش، لُر،آسور(آشور)، ارمنی و....! ساکن هستند. هر زمان ما بخواهیم اینان به سرزمین آذربایجان منسوب کنیم میتوانیم هم به آنها به شکل کلی «آذربایجانی» بگوییم ویا بطور مشخص ترک آذربایجانی، کرد آذربایجانی، تالش آذربایجانی،آسور(آشور) آذربایجانی، ارمنی آذربایجانی و... بگوییم. این بدان معنا است که وقتی میگوییم «آذربایجانی» لزوماً و تنها به معنای «ترک آذربایجانی» نمیتواند باشد و میتواند هر یک از اتنیکها ساکن در آذربایجان را افاده کند. براین اساس، ما حتی «اصطلاح جعلی آذری» را بپذیریم؛ این اصطلاح نمیتواند صرفا به معنای ترکی رایج در آذربایجان ویا به معنای ترکان آذربایجان باشد، چون میتواند به معنای زبان هریک از اتنیکهای ساکن در آذربایجان نیز باشد. همچنین اصطلاح «آذربایجانجا» که برای نامیدن «زبان ترکی آذربایجانی» توسط رژیم کمونیستی استالین ابداع شده بود؛ اصطلاحی غلط است. چون میتواند به معنای زبان هریک از اتنیکهای ساکن در اراضی آذربایجان نیز باشد.