Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous
عنوان مقاله:
موضع علنی و جدید اسرائیل درباره کردهای عراق از زبان یک شخص ذیربط است که برای همگان مایه شگفتی خواهد

سالام اليكيم
https://t.me/c/1205385033/237143
انتشار:  شنبه 29 شهریور 1399  ::  13:44   
پایان سرمایه گذاری سیاسی "اسرائیل" در اقلیم کردستان عراق
سرویس عراق و اقلیم کردستان – "هرگز به ذهن رهبران

سرویس عراق و اقلیم کردستان – "هرگز به ذهن رهبران سیاسی کرد و به ویژه بارزانی ها نمی رسید روزی فرا برسد که اسرائیل جایگاه دشمن شماره یک اعراب را از دست بدهد و ایران در این جایگاه قرار گیرد و تل آویو اقلیم کردستان را کنار گذاشته و برای اقناع مناطق، کشورها و احزاب دیگری در منطقه تلاش کند و سرمایه گذاری اش در زمینه برآورده کردن آرزوی کردها برای برپایی کشور مستقل مورد نظر آنها با حمایت قاطع و نهایی اسرائیل و آمریکا را کنار بگذارد."
به گزارش کرد پرس به نقل از پایگاه العرب آنلاین که دفتر اصلی آن در لندن است، "ابراهیم الزبیدی" نویسنده عرب زبان، با این مقدمه، مقاله اش را آغاز کرده و می نویسد: پس از تحولات جنجالی و قابل توجه، هواپیماهای اسرائیلی آزادانه از آسمان عربستان، بحرین، مصر، اردن و سودان عبور کرده و به زودی، از آسمان عراق، موریتانی و مغرب عبور خواهند کرد و مانند هواپیماهای شرکت های هوایی کشورهای مختلف بدون هیچ گونه نگرانی، مخالفت یا تعجبی در فرودگاه ابوظبی فرود خواهند آمد.الزبیدی افزوده است: اسرائیل دیگر به گنجشک های کوچک روی یک تک درخت نیازی ندارد. به همین دلیل تصمیم گرفته است برگه برپایی کشور کردستان را که می خواست از آن به عنوان اسب تروا در میان کشورهای منطقه استفاده کند رها خواهد کرد. به ویژه اینکه پس از سالها آزمایش و خطا برایش ثابت شده است که سران دو حزب کرد حاکم بر اقلیم نه تنها امروز، بلکه در آینده و حتی پس از چندین قرن نیز شایستگی برپایی کشور مستقل را ندارند!نویسنده مقاله همچنین خاطرنشان کرده است: موضع جدید اسرائیل درباره اقلیم کردستان، نه توسط یک روزنامه نگار عراقی تدوین شده است و نه یک نویسنده عرب، بلکه این "ایهود یعری" نویسنده و تحلیلگر سیاسی اسرائیلی است که ارتباطش با مراکز تصمیم گیری در اسرائیل بر همگان معلوم است. وی به طور علنی و در کانال 12 تلویزیون اسرائیل می گوید که اسرائیل از سرمایه گذاری در زمینه استراتژی کردها برای دستیابی به استقلال در مدت چند دهه، پشیمان است.یعری مهم ترین اشکال این سرمایه گذاری را "کمک های نظامی، هیأت های استشاری، تیم های پزشکی، حمایت دیپلماتیک و خرید پنهانی نفت" ذکر می کند و می گوید: من برای سالهای طولانی با شمار زیادی از رهبران کرد، روابط قوی و دوستی نزدیکی داشتیم و همواره خودم را حامی آنها و مبارزاتشان می دانستم. ما با بررسی وضعیت آنها دریافتم که آنها فرصت هایی را که برایشان پیش می آید از دست می دهند.به گفته این نویسنده اسرائیلی، حتی اگر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شود بار دیگر پیشنهاد قدیمی اش برای جدا شدن اقلیم کردستان از عراق را مطرح نخواهد کرد. دلیل این امر، ناکامی کردها در رهایی از عادات زشتشان در زمینه ورود به جنگ و نزاع های داخلی بین خودشان و تلاش برای یافتن همپیمانانی در میان غیر کردها و همچنین غوطه ور شدن شدید در فساد است.
ایهود یعری در ادامه انتقاد از کردها می گوید: از مدتها پیش آنها مشغول تسویه حساب های داخلی هستند. رهبرانشان، تحریم و توهین به یکدیگر در شبکه های اجتماعی را ترجیح می دهند. طرفداران حزب بارزانی در اربیل و دهوک با یکدیگر تنش دارند. خاندان طالبانی نیز که کنترل سلیمانیه را در اختیار دارند علیه آنها موضع می گیرند. خود طالبانی ها نیز در میان خودشان دچار تنش هستند و طرفداران همسر مرحوم جلال طالبانی با منتقدانش نزاع دارند.به گفته این تحلیلگر اسرائیلی، همه این تنش ها، پس از آن روی می دهد که کردها بیشتر مناطقی را که در جریان نبرد علیه داعش به کنترل درآورده بودند از جمله کرکوک که کردها آن را قدس کردستان می نامند از دست دادند و نیروهای طالبانی بدون هیچ گونه هماهنگی با فرماندهان نیروهای بارزانی که در حال نبرد در نزدیکی کرکوک بودند، از این شهر نفت خیز عقب نشینی کردند.یعری دلیل این شکست را مخالفت کردها با شنیدن نصایح همه دوستانشان و در صدر آنها "اسرائیلی ها" مبنی بر عدم برگزاری همه پرسی درباره اعلام استقلال در پاییز 2017 می داند و می گوید: سر صندوق های همه پرسی حضور یافتند و مناطق گسترده ای را از دست دادند و از آن زمان تاکنون موضوع برپایی کشور کردستان را به فراموشی سپرده اند.تحلیلگر اسرائیلی در ادامه خاطرنشان می کند: کسی که گمان کند کردها متحد خواهند شد در اشتباه خواهد بود. زیرا تنش میان همه تشکیلات مسلح کرد در حال افزایش است. برای نمونه بارزانی ها، روابط خوبی با اردوغان دارند و طالبانی ها همواره با ایران روابط خوبی داشته اند.آنچه در سطور فوق خواندید خلاصه ای از موضع علنی و جدید