Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous
عنوان مقاله:
مشکوک فرماندهان نظامی درجمهوری اسلامی باسپهبد قرنی آغاز شداماپایان نیافت وتا امروزنیزادامه يافته است

سالام اليكيم
وی همراه با یکی ازخلبانان نیروی هوایی(سرهنگ علی محمد نادری) به منظور شناسایی منطقه و تعیین راه کارصحیح اجرای عملیات،بایک فروند هواپیمای اف-۵ دوکابین از پایگاه هوایی تبریز پرواز و وارد

پرواز و وارد آسمان عراق می شود، بابایی ونادری پس از انجام دادن مأموریت، به هنگام بازگشت، گفته می شود درمنطقه عملیاتی سردشت در ۱۵ مرداد۱۳۶۶ مورد هدف شلیک توپ ضد هوایی ۲۳میلی‌متری پدافند خودی قرارگرفته و ازناحیه سرمجروح وبلافاصله کشته شد.
این روایتی است که جمهوری اسلامی از مرگ او گفته است، اما این روایت نمی تواند درست باشد چرا که اولا شلیکا یا( ZSu - ۲۳ - ۴) چهار لول هست و معمولا با اختلاف نهایت ۲۰ تا ۵۰ سانت به هدف می خورند واگر یک گلوله شلیکا به گلوی عباس بابایی اصابت کرده باشد قطعا باید یک یا دو گلوله دیگر نیز به هواپیما اصابت کرده باشد که اینگونه نبود اما از همه مهمتر گلوله شلیکای ۲۳میلی متری طبعتا باید نه تنها کابین را منهدم کند بلکه سر بابایی را نیز می بایست متلاشی کند اما دراین حمله کابین او سالم و فقط قسمت کوچکی از شیشه کابین شکسته و گلوله ای قطعا کمتر از کالیبر۲۳به گردن وی اصابت کرده وسر وگردن کاملا سالم هستند.
ازنحوه کشته شدن سرتیپ بابایی به عنوان مرموزترین کشته شدن فرماندهان نیروی مسلح و یک راز همچنان یادمی شود محافظ عباس بابایی این مطلب را تلویحا اعلام کرده: «بابایی همیشه در موردبیت المال سفارش می کرد، دعا می کرد خدا مرگش را شهادت قراردهد وبه نحوه ای باشه که بیت المال ضرری نبیند، آخر هم یک گلوله کوچک خورده بود به شیشه کابین که سریع هم بعدش ترمیم کردند»
کلیدی ترین واصلی ترین سئوال این است چگونه می شودتیری باکالیبر سبک بتواند به کابین هواپیمای بابایی برسد؟ آیاغیر از این است که به عباس بابایی در داخل کابین تیر خلاص زدند؟ ماجرای روایت و نحوه کشته شدن عباس بابایی هنگامی بحث برانگیز و مشکوک می شودکه:
یکی از راویان مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ دربارهٔ این واقعه که تنها سند به جا مانده از نحوه کشته شدن وی است نوشته‌ است: «به دنبال اصابت گلوله به هواپیمای تیمساربابایی و اختلالی که در ارتباط هواپیما و پایگاه تبریز به وجود آمد، پایگاه مزبور به رابط هوایی سپاه اعلام می کند که: «مشاهده کرده یک فروند هواپیمای خودی درمنطقه مرزی سقوط کرده است» وبرای کمک به یافتن خلبان و لاشه آن هرچه سریعتراقدام نمایید.
نیم ساعت بعد از اعلام این موضوع فرد مذکور مجدداً تماس می گیرد و می گوید: هواپیمای مورد نظر توسط خلبان به زمین نشست، ولی یکی ازسرنشینان آن به علت اصابت تیر در داخل کابین کشته‌ شده‌ است»
ظاهرا هواپیمای خودی که قرار بوده در منطقه مرزی مورد اصابت قرار گیرد توانسته جان سالم به در ببرد و دیده بان مذکور کمی زود اعلام کرده!نیم ساعت بعد از اعلام مشاهده شدن سقوط هواپیمای بابایی فرد مذکور مجدداً تماس می گیرد و می گوید: هواپیمای مورد نظر توسط خلبان به زمین نشست، ولی یکی ازسرنشینان آن به علت اصابت تیر در داخل کابین کشته‌ شده‌ است»
هاشمی رفسنجانی، درخاطره روز ۱۸ مرداد سال ۱۳۶۶ نوشته است: با برخی از فرماندهان ارشد سپاه درجلسه‌ای مشغول بررسی عملیات بودیم که تلفنی خبرکشته ‌شدن تیمساربابایی را دادند با شنیدن این خبر، جلسه تعطیل شد و اشک در چشمان حاضرین به خصوص آنان که آشنایی بیشتری با عباس بابایی داشتند،حلقه زد.
هاشمی نمی نویسد البته کدام عملیات؟ چرا که در آن تاریخ هیچ عملیاتی نبوده در واقع درسال ۱۳۶۶ عملیاتها دراین تواریخ بوده است:
عملیات کربلای ۱۰در ۲۵فروردین ۱۳۶۶تا ۵ اردیبهشت۱۳۶۶عملیات بیت‌المقدس ۲ در ۲۵ دی ۱۳۶۶تا ۲بهمن۱۳۶۶عملیات والفجر ۱۰ در ۲۴ اسفند ۱۳۶۶ تا ۲۹ اسفند۱۳۶۶ضمن آنکه هاشمی رفسنجانی باعباس بابایی همواره بر سرعملیاتهای هوایی مدنظر او اختلاف نظر داشتند حالا باید دقیق شد که فرماندهان سپاه و هاشمی درآن روز منتظر چه عملیات و خبری بودند؟
درواقع هیچ وقت بررسی نمی شود که دیدبان و راوی مذکورکه بلافاصله خبر مشاهده کردن انفجار و سقوط هواپیما را درسردشت اعلام می کند برچه اساسی بوده؟کدام هواپیما را ایشان سقوطش را «مشاهده کرده»و گزارش کرده و چرا و کدام پدافند آن هم در نزدیکی تبریز هواپیمای خودی را هدف قرار داده؟
مرگ مشکوک فرماندهان نیروهای مسلح البته به زمان جنگ فقط مربوط نمی‌شود، قهرمانان زنده جنگ ایران و عراق، فرماندهانی که در آن سال‌ها ناموربوده‌اند پس از جنگ نیز یکی پس ازدیگری کشته‌شده‌اند .
سقوط هواپیمایی فرماندهان نیروی هوایی تیمسار ستاری، یاسینی،اردستانی،و دیگر قهرمانان جنگ که زمان جنگ علمیات مهمی را انجام دادند.از جمله فرماندهانی بودند که سقوط هواپیمایی حامل آنها مشکوک وسوال برانگیز بود. مرگهای