Skip to main content

ادبیات جمال چیزی دیگر است تا

ادبیات جمال چیزی دیگر است تا
Anonymous
عنوان مقاله:
کردستان

ادبیات جمال چیزی دیگر است تا ادبیات آن کوردهایی که من میشناختم

کسی انکار نمیکند که کردستان سرسبز است و استعداد در آن نهفته است. اما داشتن نفت نه تنها خوشبختی نمآورد بلکه بدختی بیشتر از تصور. در هیچ جامعه جهان سومی نفت نتوانسته فرهنگ و دموکراسی به ارمغان بیاورد. همه این کشورها ی دارای نفت بشکل استبدادی اداره میشوند. در این مدت کوتاه که تولید نفت در کردستان عراق بدست کردها افتاده، قشر خودیها بینهایت ثروتمند شده اند و نمایندگان مجلس کردستان در اروپا بدون اینکه یکبار در سال به به عراق بروند ماهانه پانزده تا بیست هزار یورو دریافت میکنند.
تنها کردستان نیست که از قافله صنعت مدرن بدور افتاه، اما کردستان هیچ گونه زیربنای صنعتی ندارد و این بدبختی بزرگی را بهمراه خواهد آورد. البته همانطور که خود شما گفتید تولیدات کشورزی و داشتن چراگاها خود نعمتی است. اما همانطور که خود شما به خارج پناهده شده اید بسیاری دیگر از کردها پناهده شده و از کردستان فراری میشوند و شاید هرگز به کردستان برنگردند.
شما نباید از واژه کوهستان دلخور شوید. زندگی در کوهستان سالمتر و مردم آنجا به یکدیگر نزدیکترند. اما ما در دورانی زندگی میکنیم که تولیدات صنعتی حرف نخست را میزنند و میتوانند شکوفایی جامعه را باعث شوند. ترکیه نیز توانست تا مدتی با ساختن هتل و جزب توریست درآمدی داشته باشد اما اگر توریست به هر علتی دیگر سروکله اش پیدا نشود دوباره همان آش است و همان کاسه. کشور کره جنوبی، آلمان و یا چین تا زمانیکه تولید صنعتی دارند میتوانند پس از هر رکود دوباه خود را بالا بکشند ولی شما نباید کوهستانهای سویس و کشاورزانش را با کردستان مقایسه و یا همتراز بدانید. در سویس زیربنای صنعتی پیشرفته ای همراه با سرمایه هایی کران خوابیه که بدون آن هیچ کشاورزی بتنهایی و بدون همراهی دولت نخواهد توانست شیرش را بفروشد.ما در مقایسه کردن باید همیشه خود را با کشورهای همجوار بسنجیم و نه با نروژ و یا ژاپن.